|
، جلد ۱۰، شماره ۶، صفحات ۵۸۳-۵۹۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی روایی و پایایی پرسشنامه ارزشیابی استاد توسط دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: یکی از روشهای رایج ارزشیابی اساتید در دانشگاهها نظرخواهی از دانشجویان با استفاده از پرسشنامه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین روایی و پایایی پرسشنامه ارزشیابی استاد، توسط دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور انجام گرفته است. روش بررسی: در مطالعهای مقطعی، روایی و پایایی پرسشنامه ارزشیابی استاد مورد بررسی قرار گرفت. این بررسی با بهرهگیری از نظرات 70 عضو هیأت علمی با سابقه و همچنین 5420 پرسشنامه تکمیل شده توسط دانشجویان انجام گرفت. برای بررسی پایایی از دو شیوه همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و دو نیمهسازی استفاده شد. روایی پرسشنامه مزبور به سه شیوه روایی سازه (تحلیل عاملی)، روایی همزمان و روایی محتوا، بررسی گردید. دادهها با نرمافزار SPSS-15 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتیجه تحلیل عوامل، بیانگر وجود دو عامل توانمندی علمی و مهارتهای تدریس در این پرسشنامه بود که مجموعاً 69/67 درصد از واریانس کل را تبیین مینمودند. در روایی همزمان ضریب همبستگی بین میانگین 14 سؤال اول پرسشنامه با سؤال 15 مقدار 827/0 بهدست آمد. در بررسی روایی محتوا ضریب روایی کل سؤالهای پرسشنامه 920/0 بهدست آمد. بررسی همسانی درونی سؤالها نشان داد که تمام سؤالهای پانزدهگانه پرسشنامه همبستگی بالایی دارند. ضریب آلفای کرونباخ 947/0 و پایایی دو نیمهکردن آزمون 884/0 بود. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد پرسشنامه مورد بررسی از روایی و پایایی لازم برخوردار بوده و ابزار مناسبی برای ارزشیابی استاد در دانشگاه است. م ع پ 1390؛10(6): 583- 593 |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارزشیابی استاد، دانشجویان، روایی، پایایی، |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of Validity and Reliability of the Questionnaire of Student Evaluation of Teaching |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: In any research work, the tools used to approach the designed project goals should be evaluated. The purpose of the present study was to obtain validity and reliability of the questionnaire of student ratings of teaching in Ahvaz JundiShapur University of Medical Sciences. Subjects and Methods: The questionnaire of student ratings of teaching was evaluated in a descriptive study. In this study the views of 70 expert faculty members and 5420 completed questionnaire by students were used. To investigate the reliability, two methods of split-half and internal consistency (Cronbach's Alpha) were applied, and the validity was determined by three aspects of construct validity (factor analysis), concurrent validity and content validity. The Data were analyzed by SPSS-15 software. Results: The factor analysis revealed 2 factors as tutor capability and expert teaching, which could explain 67.69 % of the total variance. The concurrent validity coefficiency was determined as 0.538 for the first 14 questions in comparison to question number 15. Within content validity the coefficient of all items was determined as 0.920. The internal consistency of questions showed a high correlation of all 15 questionnaire items. The Cronbach’s alpha was 0.947 % and split-half reliability was 0.884%. Conclusion: It is concluded that student ratings questionnaire with a reasonable degree of validity and reliabilitycould be accounted as a suitable tool to evaluate the University teaching conditions. Sci Med J 2012; 10(6):583-593 |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ارزشیابی استاد, دانشجویان, روایی, پایایی |
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jsmj.ajums.ac.ir/article_55059_fa98a5c12874d9a5d5bb5bda9e8781f2.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|