، جلد ۱۰، شماره ۶، صفحات ۵۸۳-۵۹۳

عنوان فارسی بررسی روایی و پایایی پرسش‌نامه ارزشیابی استاد توسط دانشجویان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: یکی از روش­های رایج ارزشیابی اساتید در دانشگاه­ها نظرخواهی از دانشجویان با استفاده از پرسش­نامه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین روایی و پایایی پرسش­نامه ارزشیابی استاد، توسط دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی جندی­شاپور انجام گرفته است. روش بررسی: در مطالعه­ای مقطعی، روایی و پایایی پرسش­نامه ارزشیابی استاد مورد بررسی قرار گرفت. این بررسی با بهره­گیری از نظرات 70 عضو هیأت علمی با سابقه و همچنین 5420 پرسش­نامه تکمیل شده توسط دانشجویان انجام گرفت. برای بررسی پایایی از دو شیوه همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و دو نیمه­سازی استفاده شد. روایی پرسش­نامه مزبور به سه شیوه روایی سازه (تحلیل عاملی)، روایی همزمان و روایی محتوا، بررسی گردید. داده­ها با نرم­افزار SPSS-15 تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها: نتیجه تحلیل عوامل، بیانگر وجود دو عامل توانمندی علمی و مهارت­های تدریس در این پرسش­نامه بود که مجموعاً 69/67 درصد از واریانس کل را تبیین می­نمودند. در روایی همزمان ضریب همبستگی بین میانگین 14 سؤال اول پرسش­نامه با سؤال 15 مقدار 827/0 به­دست آمد. در بررسی روایی محتوا ضریب روایی کل سؤال­های پرسش­نامه 920/0 به­دست آمد. بررسی همسانی درونی سؤال­ها نشان داد که تمام سؤال­های پانزده­گانه پرسش­نامه همبستگی بالایی دارند. ضریب آلفای کرونباخ 947/0 و پایایی دو نیمه­کردن آزمون 884/0 بود. نتیجه­گیری: نتایج این مطالعه نشان می­دهد پرسش­نامه مورد بررسی از روایی و پایایی لازم برخوردار بوده و ابزار مناسبی برای ارزشیابی استاد در دانشگاه است. م ع پ 1390؛‌10(6): 583- 593
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی استاد، دانشجویان، روایی، پایایی،

عنوان انگلیسی Evaluation of Validity and Reliability of the Questionnaire of Student Evaluation of Teaching
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: In any research work, the tools used to approach the designed project goals should be evaluated. The purpose of the present study was to obtain validity and reliability of the questionnaire of student ratings of teaching in Ahvaz JundiShapur University of Medical Sciences. Subjects and Methods: The questionnaire of student ratings of teaching was evaluated in a descriptive study. In this study the views of 70 expert faculty members and 5420 completed questionnaire by students were used. To investigate the reliability, two methods of split-half and internal consistency (Cronbach's Alpha) were applied, and the validity was determined by three aspects of construct validity (factor analysis), concurrent validity and content validity. The Data were analyzed by SPSS-15 software. Results: The factor analysis revealed 2 factors as tutor capability and expert teaching, which could explain 67.69 % of the total variance. The concurrent validity coefficiency was determined as 0.538 for the first 14 questions in comparison to question number 15. Within content validity the coefficient of all items was determined as 0.920. The internal consistency of questions showed a high correlation of all 15 questionnaire items. The Cronbach’s alpha was 0.947 % and split-half reliability was 0.884%. Conclusion: It is concluded that student ratings questionnaire with a reasonable degree of validity and reliabilitycould be accounted as a suitable tool to evaluate the University teaching conditions. Sci Med J 2012; 10(6):583-593
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ارزشیابی استاد, دانشجویان, روایی, پایایی

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_55059_fa98a5c12874d9a5d5bb5bda9e8781f2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات