، جلد ۱۰، شماره ۶، صفحات ۶۳۷-۶۴۵

عنوان فارسی تأثیر درمان حمایتی و شناختی رفتاری بر سلامت روان و باورهای غیرمنطقی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اختلال اوتیسم یکی از بیماری­های گروه اختلالات فراگیر رشد می­باشد که با تخریب پایدار در تعامل اجتماعی متقابل، تأخیر یا انحراف ارتباطی و الگوی ارتباطی کلیشه­ای محدود، مشخص است. به خاطر مشکلات فراوان این کودکان، خانواده­ها و به خصوص مادران، از تنش­ها و فشارهای روانی زیادی رنج می­برند. بنابراین، برنامه­هایی جهت حمایت از خانواده و آموزش راهبردهای مقابله و حل مسأله و تغییر باورهای غیرمنطقی والدین ضروری است. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی درمان حمایتی و شناختی رفتاری بر سلامت روان و باورهای غیرمنطقی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم می­باشد. روش بررسی: نمونه­های این پژوهش متشکل از 20 نفر مادر بدون بیماری شدید اعصاب و روان است. آزمودنی­ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (لیست انتظار) قرار گرفتند. پیش­آزمون که شامل پرسش­نامه سلامت روان و پرسش­نامه باورهای غیرمنطقی جونز بود، بر روی دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش 10 جلسه، هر هفته دو ساعت گروه درمانی حمایتی و شناختی رفتاری دریافت کردند. از هر دو گروه پس­آزمون گرفته شد. یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که گروه درمانی حمایتی و شناختی رفتاری توانسته است سلامت روان افراد گروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل در مرحله پس­آزمون ارتقاء دهد (001/0P<). تأثیر این شیوۀ درمانی بر نمرات باورهای غیرمنطقی در مرحله پس­آزمون معنادار نبود. نتیجه­گیری: مداخله حمایتی و شناختی رفتاری می­تواند در بهبود روان مادران کودکان اوتیسم مؤثر باشد. م ع پ 1390؛‌10(6): 637- 645
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان شناختی رفتاری، سلامت روان، باورهای غیرمنطقی، مادران، اوتیسم،

عنوان انگلیسی The Effect of Supportive and Cognitive- Behavior Group Therapy on Mental Health and Irrational Believes of Mothers of Autistic Children
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Autistic disorder is one of the developmental pervasive disorders that is characterized with impairment in social interaction, delayed development in communication skills and restricted relational model. Due to various problems of these children, their families, especially their mothers are under stress. Therefore, family education such as training of coping strategies, problem solving and change of irrational believes is mandatory This study is aimed to evaluate the effect of cognitive- behavior and supportive therapy on mental health and irrational believes of mothers of autistic children. Subjects and Methods: The sample of this research consists of twenty mothers of autistic children. Subjects were placed randomly in control and experimental groups. Measurements were mental health inventory and Jones irrational believes questionnaire. The Experimental group was participated in 10 sessions of group therapy. Results: The result of covariance analysis showed that cognitive- behavior and supportive group therapy improved mental health scores of experimental group in post-test stage (p< 0/001). Scores of irrational believes were not significantly different. Conclusion: Cognitive- behavior and supportive intervention could be effective in improving mental health of mothers of autistic children. Sci Med J 2012;10(6):637-645
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله درمان شناختی رفتاری, سلامت روان, باورهای غیرمنطقی, مادران, اوتیسم

نویسندگان مقاله فروغ ریاحی |
گروه روان‌پزشکی، دانشکدة پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، ایران.

نیلوفر خواجه‌الدین |
گروه روان‌پزشکی، دانشکدة پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، ایران.

سکینه ایزدی مزیدی |
گروه روانشناسی بالینی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.

طیبه عشرتی |
گروه روانشناسی بالینی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.

لیلا نقدی نسب |
گروه روانشناسی بالینی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_55124_296aa00758ac31e89e8bfa8e94382141.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات