|
، جلد ۱۷، شماره ۹۳، صفحات ۹۳-۱۰۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بازنمایی بصری استعاره در بیلبوردهای شهری |
|
چکیده فارسی مقاله |
بیان مسئله: بیلبوردهای شهری یکی از مؤثرترین رسانههای تبلیغاتی هستند که به واسطۀ شیوۀ بهکارگیری عناصر بصری نقش مهمی در جذب مخاطب بر عهده دارند. کاربرد استعارههای بصری در این رسانۀ تبلیغاتی از اهمیت بسزایی برخوردار است و شناخت آن وابسته به درک تعامل میان عناصر بصری و شیوۀ انتقال پیام است. پیرامون استعارههای بصری در زمینۀ تبلیغات ایرانی پژوهشهای اندکی صورت یافته و از این رو عملکرد آن در این حوزه از هنر کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.هدف پژوهش: هدف این پژوهش بررسی بازنمایی بصری استعاره به لحاظ ویژگیهای ساختاری در بیلبوردهای تبلیغاتی شهر تهران با رویکرد نشانهشناسی اجتماعی مبتنی بر مکانیسمهای بصری است و در جریان پژوهش به تحلیل استعاری معانی تعاملی پرداخته شده است. از این رو سؤال اصلی پژوهش بر این مبنا استوارست که آیا میتوان استعارههای بصری بهکار رفته در بیلبوردهای تبلیغاتی را منطبق بر مکانیسمهای بصری معینی دانست؟روش پژوهش: روش تحقیق بهکار رفته، توصیفی-تحلیلی است. انتخاب جامعۀ آماری بهصورت هدفمند شامل 35 بیلبورد شهر تهران است که دستمایۀ اصلی طراحی آنها استعارۀ بصری است.نتیجهگیری: استعارههای بهکار رفته در بیلبوردها، نقش پیامرسانی را به واسطۀ تعامل عناصر بصری انجام داده که این تعاملات، قابل تطبیق با مکانیسمهای بصری رویکرد نشانهشناسی اجتماعی هستند و بازنمایی آنها دارای ویژگیهای ساختاری مشخصی است. نتایج حاصل از تحلیل جامعۀ آماری هدفمند مشتمل بر 35 بیلبورد شهر تهران، نشانگر یکی از مکانیسمهای بهکار رفته در هریک از آنها است که مکانیسم کارکردی با جایگزینی عنصر نامتعارف به جای عنصر متعارف، بیشترین کاربرد را داشته و مکانیسمهای مبتنی بر دستهبندی که تعداد عناصر بصری بیشتری دارند، کمتر مورد استفاده واقع شدهاند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بازنمایی بصری، استعاره، تبلیغات، بیلبورد، تبلیغات شهری، |
|
عنوان انگلیسی |
Visual Representation of Metaphors in Urban Billboards |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Problem statement: Urban billboards are one of the most effective advertising media and due to the way that visual elements are used in them, they play an important role in attracting the audience. The use of visual metaphors in this advertising medium is very important and its recognition depends on understanding the interaction between visual elements and the way the message is conveyed. Little research has been done on visual metaphors in the field of Iranian advertising, and therefore their performance has been less studied in this field of art.Research objective: The purpose of this study is to investigate the visual representation of metaphor in terms of structural features in advertising billboards in Tehran. In this regard, a social semiotic approach based on visual mechanisms has been adopted. In addition, metaphorical analysis of interactive meanings is also examined. The main research question is whether the visual metaphors used in advertising billboards can be considered in accordance with certain visual mechanisms.Research method: The research method used is descriptive-analytical. The purposeful selection of the statistical population includes 35 billboards in Tehran, the main design of which are visual metaphor. Conclusion: The metaphors used in billboards have played the role of messaging through the interaction of visual elements, which are compatible with the visual mechanisms of the social semiotic approach, and their representation consists of certain structural features. The results of the analysis of the purposeful statistical population consisting of 35 billboards in Tehran, show that all billboards comply with one of the mechanisms. The actional mechanism -which is realized by substituting the conventional element with an unconventional element- has been most used, and on the other hand, the classificational mechanism that have numerous visual elements; has been less used. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
بازنمایی بصری, استعاره, تبلیغات, بیلبورد, تبلیغات شهری |
|
نویسندگان مقاله |
میترا معنوی راد | دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
شادی مددی | کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.bagh-sj.com/article_126436_85a3225866ac5051ce9cd5e99a42db59.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|