، جلد ۱۰، شماره ۳۹، صفحات ۵۳۶-۵۶۲

عنوان فارسی تبیین مدل پذیرش تکنولوژی و نوآوری‌های جدید در حوزۀ انرژی‌های تجدیدپذیر توسط مصرف‌کنندگان شهری و روستایی با رویکرد سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تبیین مدل پذیرش فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید در حوزۀ انرژی‌های تجدیدپذیر توسط مصرف‌کنندگان شهری و روستایی از دیدگاه متخصصان و کارشناسان صورت گرفته است. روش پژوهش کیفی است و از نظریۀ داده‌بنیاد استفاده شده است. اطلاعات به دو روش دلفی و مصاحبۀ آزاد با خبرگان صنعت و تحقیق میدانی گردآوری شده است؛ بدین صورت که نخست با روش دلفی و مصاحبۀ آزاد اطلاعات جمع‌آوری شد؛ سپس داده‌های استخراجی از طریق روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی مشخص شد و به‌صورت پرسش‌نامه مجدد در اختیار افراد کارشناس شرکت‌کننده که قبلاً به‌شیوۀ گلوله‌برفی شناسایی و انتخاب شده بودند، قرار گرفت تا صحت نتایج تأیید گردد. نتایج تحقیق نشان داد عناصر شناسایی‌شدۀ تحقیق شامل قصد استفاده از فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر، تمایل به استفاده از فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر، قیمت، دولت، منفعت درک‌شده، سطح دسترسی، تأثیر اجتماعی و تبلیغات است. بنابراین مدل ارائه‌شده در این تحقیق می‌تواند پذیرش فناوری‌های جدید در حوزۀ انرژی‌های تجدیدپذیر را توضیح دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل پذیرش فناوری، نوآوری، انرژی‌های تجدیدپذیر، مصرف‌کنندگان، خبرگان،

عنوان انگلیسی Explaining the Model of Technology and New Innovation Acceptance in the Field of Renewable Energy Used by Urban and Rural Consumers through the Approach of General Policies of Improving the Consumption Pattern
چکیده انگلیسی مقاله The current study aims to explain the model of technology and new innovation acceptance in the field of renewable energy used by urban and rural consumers from the perspective of the experts. A qualitative method and the grounded theory were employed. The data were collected through Delphi and unstructured interview. After collecting the data, they were categorized based on open, structured, and selective coding, and they were given to experts selected through snowball sampling to confirm the results. The findings showed that the elements included using the technology of renewable energy, tendency to using the technology of renewable energy, price, government, conceived benefit, accessibility, and cultural and advertising impact. Therefore, the suggested model can explain the acceptance of the new technology in the field of renewable energies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدل پذیرش فناوری, نوآوری, انرژی‌های تجدیدپذیر, مصرف‌کنندگان, خبرگان

نویسندگان مقاله فاطمه شوقی آغجه مشهد |
دانشجوی دکتری، رشتۀ مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران

علیرضا فرخ بخت فومنی |
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی، بندر انزلی، ایران

علی قلی پور سلیمانی |
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران


نشانی اینترنتی https://www.jmsp.ir/article_145265_5655fe842cc20ad9eb2e437c9182b467.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات