|
، جلد ۱۰، شماره ۳۹، صفحات ۵۸۶-۶۰۸
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی و اعتبارسنجی مدل الگوی مدیریت مدارس متوسطه و ارتقای ساختار سازمانی در راستای سیاستهای کلی نظام و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی مدل الگوی مدیریت مدارس متوسطه و ارتقای ساختار سازمانی در راستای سیاستهای کلی نظام و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ایران است. این پژوهش از لحاظ روش گردآوری دادهها، توصیفی و از جهت شیوۀ اجرا، کیفی ـ کمّی است. در بخش کیفی، با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون، ابعاد و مؤلفههای ارتقای مدارس توسط پانزده نفر از استادان و متخصصان مدیریت آموزشی بهشکل هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری شناسایی و انتخاب شد و پژوهشگر با استفاده از روش کیفی به طراحی الگویی جهت مدل مدیریت مدارس و ارتقای ساختار سازمانی آن پرداخت. جامعۀ تحلیلی شامل دو بخش متون مرتبط با چارچوبها، سیاستها و اصول مدیریت و متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوب آذر ماه 1390 بود. ابزار اندازهگیری در بخش کیفی، مصاحبۀ نیمهساختاریافته و نیز سیاهۀ تحلیل محتوای محققساخته بود. دادههای اسنادی بهشیوۀ کیفی با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرایند تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت. در بخش کمّی، جهت اعتبارسنجی، جامعۀ آماری پژوهش مدیران مدارس متوسطۀ دولتی شهر کرج بود که با استفاده از جدول مورگان و نامحدود بودن جامعۀ آماری، تعداد 384 نفر ارزیابی شد. برای تجزیهوتحلیل یافتههای پژوهش نیز نرمافزارهای اسمارت پیالاس 3 و اسپیاساس 22 مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر این است که چارچوبها و سیاستهای طراحی مدل مدیریت مدارس و ارتقای ساختار سازمانی را میتوان براساس مدارک و مستندات مرتبط در شش چارچوب و سیاست کلان و سیزده خردهچارچوب، سیاست و زیرمؤلفههای آن تدوین کرد. از مجموع 385 فراوانی مرتبط با چارچوبها و سیاستهای طراحی مدل مدیریت مدارس و ارتقای ساختار سازمانی در سیاستهای کلی نظام و سند تحول بنیادین، بیشترین فراوانی با شصت فراوانی مضامین پایه (48.4 درصد) به منافع و سیاستهای کلان اختصاص یافته است. همچنین در بین چارچوبها و مؤلفههای سیاست «طراحی مدل مدیریت مدارس و ارتقای ساختار سازمانی»، ضرایب بارهای عاملی و مقادیر معناداری ابزار اندازهگیری نشان میدهد ابعاد، زیرمؤلفهها و گویههای مرتبط با آنها دارای بار عاملی قابل قبول و در سطح خطای 0.05 معنادار است. نتایج پژوهش نشان داد الگوی مدل مدیریت مدارس و ارتقای ساختار سازمانی براساس سیاستهای کلی نظام و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اعتبار دارد و شامل مؤلفههای مالی، آموزشی، اخلاقی، فرهنگی، راهبردی و اداری است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارتقای مدارس، ساختار مدارس، سند تحول بنیادین، مدارس متوسطه، |
|
عنوان انگلیسی |
Designing and Validating the High School Management Model and Improving the Organizational Structure in Line with the General Policies and the Document of Fundamental Change in Education |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this study was to design and validate the high school management model and improve the organizational structure in line with the general policies and the document of fundamental change in education. The data were collected quantitatively and qualitatively. In qualitative data, content analysis was employed and the elements of school improvement were identified by 15 experts in the educational management in order to be theoretically justified. They were used as a basis for designing the high school management model and improving the organization structure. The text to be investigated were the general policies of management and the fundamental change in education enacted in 2011. The instrument in the qualitative analysis were a semi-structured interview and the notes from the content analysis. The document analysis was used to extract the descriptive indexes in the process of content analysis. So far as the quantitative analysis is concerned with respect to the validation, the population included high school managers of Karaj which were selected through Morgan table, resulting in 384 individuals. The data analysis was done through SMART PLS 3 and SPSS 22. The findings indicated that the policies of school management model and the organizational structure could be designed in sixth macro policies and 13 micro policies. Out of the 385 frequencies related to the policies of school management model and organizational structure in the general policies and the fundamental change in education document, the most frequency, that is 60 basic themes (48.4%), was dedicated to the interest and macro policies. Also, among the elements of designing school management model and improving organizational structure, the causal elements and the significance of the measuring instrument showed that subcategories and the related elements had an acceptable significant role with 0.05 degree of freedom. The results showed that the model of school management model and the improvement of the organizational structure based on the general policies and the fundamental change in education is valid, consisting of financial, educational, moral, cultural, strategic, and administrative elements. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ارتقای مدارس, ساختار مدارس, سند تحول بنیادین, مدارس متوسطه |
|
نویسندگان مقاله |
سیدمحمود طباطبایی | دانشجوی دکتری، رشتۀ مدیریت آموزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران
نادر سلیمانی | دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران
حمید شفیع زاده | دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار. ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.jmsp.ir/article_148223_466663076a4544821d17ba5fb43f15f5.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|