، جلد ۹، شماره ۳۵، صفحات ۴۷۴-۴۹۵

عنوان فارسی راهبردهای مدیریت سبز در مؤسسات آموزش عالی کشور مبتنی بر سیاست‌های کلی محیط‌زیست
چکیده فارسی مقاله امروزه به‌دنبال افزایش نگرانی‌های ناشی از آلودگی‌های زیست‌محیطی، آموزش عالی، به‌عنوان یکی از محورهای اصلی توسعۀ پایدار، ملزم به پذیرش اصول مدیریت سبز در تمام امور آموزشی، پژوهشی و خدماتی خود شده است. بر این اساس، در پژوهش حاضر، برای یافتن راهبردهای لازم جهت تحقق اهداف سیاست‌های کلی محیط‌زیست در مؤسسات آموزش عالی ایران، به بررسی تجارب و نگرش صاحب‌نظرانی از حوزه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت نیرو و سازمان محیط‌زیست پرداخته شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی ـ توسعه‌ای، از لحاظ نتیجه اکتشافی، از نظر روش کیفی و از لحاظ افق زمانی تک‌مقطعی بوده و با تأکید بر 15 مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته که مشارکت‌کنندگان در آن به‌صورت هدفمند و گلوله‌برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند، انجام شده است. نتایج فرایند مقایسۀ مستمر، کدگذاری باز و محوری داده‌های جمع‌آوری‌شده، شناسایی و احصای راهبرد‌های درون‌گرایی و برون‌گرایی با رویکرد سبز، سازمان‌دهی مجدد عملیات دانشگاه، توسعۀ فرصت‌های آموزشی و پژوهشی سبز، تقویت فرهنگ سبزاندیشی و توسعۀ فناوری سبز را نشان می‌دهد. برای حصول اطمینان از اعتبار داده‌ها و به‌منظور اطمینان از دقیق بودن یافته‌ها، برای سنجش پایایی و روایی پژوهش از روش‌های پیشنهادی لینکن و گوبا استفاده شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبرد، مدیریت سبز، مؤسسات آموزش عالی، سیاست‌های کلی محیط‌زیست،

عنوان انگلیسی Green Management Strategies in Higher Education Institutions based on Environmental General Policies
چکیده انگلیسی مقاله As concerns regarding the environmental pollutions is increasing, higher education as one of the most important sectors of the sustainable development needs to focus on green management at all levels of teaching, research, and service. Accordingly, to figure out an appropriate strategy for achieving the macro-policies of environment in higher education institutions, this study reviews the experience and perspectives of the experts in the ministry of science, research and technology, ministry of power, and environmental organizations. The study targets a practical-developmental approach through an exploratory design. The method is qualitative within a cross-sectional timeline. The participants were involved in 15 semi-structured interviews for which they were purposefully and snow-ball sampled. The results of the proportion of comparison, open coding, and data showed internal and external factors of green approach, restructuring university practices, developing green education and research, empowering green culture, and developing green technology. To ensure the validity and reliability of the data, Lincoln and Guba methods were used.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله راهبرد, مدیریت سبز, مؤسسات آموزش عالی, سیاست‌های کلی محیط‌زیست

نویسندگان مقاله گلشن مرادی |
دانشجوی دکتری، رشتۀ مدیریت آموزشی، دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران

نادر سلیمانی |
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران

حمید شفیع زاده |
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار. ایران


نشانی اینترنتی https://www.jmsp.ir/article_129609_9d95b02304c57433726a0baf7e475ce2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات