|
، جلد ۹، شماره ۳۵، صفحات ۵۶۰-۵۸۴
|
|
|
عنوان فارسی |
میزان ضریب توافق سیاستهای آموزش توسعۀ پایدار با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف این پژوهش تعیین میزان ضریب توافق سیاستهای آموزش توسعۀ پایدار با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران است. روش پژوهش توصیفی، شامل تحلیل محتوا و تحلیل اسنادی، بوده و از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعۀ تحلیلی شامل دو بخش متون مرتبط با چارچوبها و سیاستها و اصول آموزش برای توسعۀ پایدار و متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوب آذر 1390 است. ابزار اندازهگیری استفادهشده در این تحقیق فیشبرداری و سیاهۀ تحلیل محتوا بوده است. دادههای اسنادی بهشیوۀ کیفی با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرایند آنتروپی شانون مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر این است که چارچوبها و سیاستهای آموزش توسعۀ پایدار را میتوان براساس مدارک و مستندات مرتبط در 6 چارچوب و سیاست کلان و 34 خردهچارچوب، سیاست و زیرمؤلفههای آن تدوین کرد. از مجموع 347 فراوانی مرتبط با چارچوبها و سیاستهای آموزش توسعۀ پایدار در سند تحول بنیادین، بیشترین فراوانی با 168 فراوانی (4/48 درصد) به بخش هدفهای عملیاتی و راهکارها اختصاص دارد و کمترین فراوانی مربوط به بخش چارچوب نهادی و نظام اجرایی با 5 فراوانی (4/1 درصد) بوده است. همچنین در بین چارچوبها و مؤلفههای سیاستهای آموزش توسعۀ پایدار، بیشترین ضریب اهمیت (394/.) مربوط به توانمندسازی و توسعۀ مهارتها درجهت ارتقای کیفیت زندگی است و کمترین ضریب اهمیت بهترتیب به مؤلفههای یکپارچگی اقتصادی و محیطی (016/.) و اصل همهسونگری و کلنگری (101/.) اختصاص یافته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ضریب توافق، سیاستهای آموزش توسعۀ پایدار، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، |
|
عنوان انگلیسی |
The Agreement Degree of between the Sustainable Development Education Policies with the Document of Fundamental Change in Education in Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this research is to estimate the degree of agreement between the sustainable development education policies and the fundamental change in education in Iran. The research method is descriptive through content and document analysis as a practical research. The population of research consisted of two parts: the related texts of policies and principles of education for sustainable development, and the fundamental change document in education issued in 2011. The measurement tool is note-taking and the content-analysis notes. The documents were qualitatively analyzed through the descriptive indexes of Shannon entropy. The findings indicated that the frameworks and education policies of sustainable development could be categorized into 6 macro-policies and 34 micro-policies. Among the total 347 frequencies of sustainable development education policies in the fundamental change document, the most frequent one (48.4%) was attributed to the performances and strategies, and the least frequent one (1.4%) was associated with the institutional aspect and executive system. In addition, among the elements of sustainable development education policies, the highest significance (0.394) was related to strengthening and developing skills for improving the quality of life, while the lowest significance was attributed to the economic and environmental homogeneity (0.016) and comprehensive and general outlook (0.101). |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ضریب توافق, سیاستهای آموزش توسعۀ پایدار, سند تحول بنیادین آموزش و پرورش |
|
نویسندگان مقاله |
هادی حاجی حسن دنیادیده | استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ هدی، وابسته به جامعۀالزهراء، قم، ایران
حمید جعفریان یسار | استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس آیتالله طالقانی قم، قم، ایران
لیلا متقی | دانشجوی کارشناسیارشد، رشتۀ مدیریت آموزشی، دانشکدۀ هدی، وابسته به جامعۀالزهراء، قم، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.jmsp.ir/article_132142_5264b00278a5aa382322477c4b621680.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|