، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۲۲۶-۲۳۵

عنوان فارسی بررسی سطح آگاهی دانشجویان سال آخر تکنولوژی رادیولوژی از اصول حفاظت پرتویی، میزان دز پرتویی و ریسک سرطان ناشی از آزمو نهای تصویربرداری تشخیصی با پرتوهای یونیزان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف با توجه به نقش تکنولوژیست‌های رادیولوژی در حفاظت از بیماران به همراه تهیه تصاویر باکیفیت، مطالعه حاضر برای تعیین سطح آگاهی دانشجویان سال آخر تکنولوژی رادیولوژی از اصول حفاظت پرتویی، سطح دز و ریسک سرطان ناشی از آزمون‌های تصویربرداری تشخیصی با پرتوهای یونیزان در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز انجام شد. روش بررسی این مطالعه توصیفی‌مقطعی با استفاده از پرسش‌نامه طراحی‌شده توسط پژوهشگران انجام شد. حجم نمونه برابر چهل و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 24 صورت گرفت. یافته‌ها تنها 15 درصد از دانشجویان به پرسش مربوط به اثرات احتمالی پرتوهای یونیزان پاسخ صحیح دادند. در حالی که 70 درصد از پاسخگویان به سؤال مربوط به دز متوسط یک سونوگرافی از شکم پاسخ صحیح دادند، تنها 2/5 درصد آنان دز متوسط یک اسکن پزشکی هسته‌ای میوکارد را می‌دانستند. در حیطه آگاهی از ریسک سرطان ناشی از پرتوهای یونیزان در آزمون‌های تصویربرداری، درمجموع پاسخ‌گویان 35 درصد نمره کل را کسب کردند. نتیجه‌گیری آگاهی دانشجویان مورد‌بررسی از اصول حفاظت پرتویی در حد متوسط و از سطح دز پرتویی و ریسک سرطان ناشی از آزمون‌های مختلف تصویربرداری ناکافی بود. با توجه به نقش عمده تحصیلات تئوری و عملی در افزایش آگاهی و مهارت پرتوکاران، تکرار و تأکید بر اصول حفاظتی و پرداختن بیشتر به این سرفصل‌ها در واحدهای درسی و کارآموزی دانشجویان رادیولوژی ضروری است تا منجر به بهبود عملکرد دانشجویان و آمادگی آنان برای پذیرش مسئولیت‌های حرفه‌ای شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی دانشجویان تکنولوژی رادیولوژی، حفاظت پرتویی، سطح دز، ریسک سرطان،

عنوان انگلیسی Determination of the Last Semester Radiology Technology Students’ Knowledge About Radiation Protection, Radiation Exposure and Cancer Risk of Diagnostic Examinations With Lonizing Radiation
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Radiology technicians have a critical role in protecting patients along with providinghigh-quality images. The present study assessed radiology students' last semester about the principlesof protection, dose level, and cancer risk of ionizing radiation applied for diagnostic imaging. This studywas conducted in training hospitals of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz City, Iran.Subjects and Methods This cross-sectional descriptive study was performed using a study-designed questionnaire.The sample size was 40, and statistical analysis was performed in SPSS v. 24.Results Only 15% of students correctly answered the question of ionizing radiation stochastic effect. While70% of students stated the average dose of an abdominal ultrasound correctly, only 2.5% of them determinedthe average dose of a myocardial nuclear medicine scan correctly. In total, the respondents received 35% ofthe overall score of knowledge about cancer risk caused by ionizing radiation of imaging examinations.Conclusion The students' knowledge about the principles of radiation protection was moderate, andtheir knowledge about the level of radiation dose and cancer risk caused by various imaging procedureswas insufficient. Theoretical and practical education has a significant role in improving the knowledgeand skills of radiology technicians. So, repeating and emphasizing the principles of radiation protectionand paying more attention to these topics in the courses and internships of radiology technology studentsseems necessary. These measures will improve the performance of students and make them preparedto accept their future professional responsibilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آگاهی دانشجویان تکنولوژی رادیولوژی, حفاظت پرتویی, سطح دز, ریسک سرطان

نویسندگان مقاله محسن چکی |
گروه فناوری رادیوتراپی، دانشکده علوم پزشکی وابسته، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران

زهرا فرزانگان |
گروه فناوری رادیوتراپی، دانشکده علوم پزشکی وابسته، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران

مرضیه طهاسبی |
گروه فناوری رادیوتراپی، دانشکده علوم پزشکی وابسته، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران

آیدا کرمی |
گروه فناوری رادیوتراپی، دانشکده علوم پزشکی وابسته، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_137585_5178e631998d07ccf8ec3fc09ce895f9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات