، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۵۳-۶۳

عنوان فارسی ارزیابی رضایتمندی از ارتزهای اندام تحتانی و خدمات پس از آن در کاربران شهر اهواز
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: رضایتمندی کاربران از ارتز و خدمات باعث استفاده بیشتر از ارتز می‌شود. با شناسایی میزان رضایتمندی کاربران، می توان کیفیت ارتزها و خدمات را بهبود بخشید. این مطالعه با هدف ارزیابی رضایتمندی کاربران از ارتزهای اندام تحتانی و خدمات ارتوپدی فنی در شهر اهواز انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی که در سال 98-97 در کلینیک های ارتوپدی فنی شهر اهواز انجام شد، رضایتمندی 97 کاربر ارتزهای اندام تحتانی با استفاده از پرسشنامه اپاس ارزیابی شد. نمرات رضایتمندی پرسشنامه اپاس، با داده های دموگرافیک در نرم افزار SPSS ویرایش 22 تحلیل شدند. یافته ها: در بخش رضایتمندی از ارتز، بالاترین رضایتمندی مربوط به تنظیم خوب ارتز(37/4) وکمترین رضایتمندی مربوط به توانایی پرداخت هزینه های خرید و نگهداری بود (75/2). در بخش رضایتمندی از خدمات، بالاترین رضایتمندی مربوط به پاسخگویی کارشناس ارتوپدی فنی در رابطه با نگرانی های کاربر (56/4) و کمترین میزان مربوط به هماهنگی کارکنان کلینیک ارتوپدی فنی با تیم درمانی بود(75/2). رضایتمندی کاربران از خدمات بیشتر از رضایتمندی آنها از ارتز بود(p < 0.001). بین رضایتمندی کاربران از ارتزهای چهارگانه اندام تحتانی، تفاوت معنی دار وجود داشت(p < 0.001). نتیجه گیری: مدیران کلینیک‌های ارتوپدی فنی باید اقداماتی در جهت فراهم آوردن پوشش‌های بیمه‌ایی انجام دهند و در برنامه‌های خود به بالابردن دوام و کیفیت ارتزها، کار تیمی و مراجع محوری توجه نمایند تا رضایتمندی کاربران ارتزها به خصوص ارتزهای بلند اندام تحتانی تضمین شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتز اندام تحتانی، رضایتمندی، پرسشنامه اپاس، اهواز،

عنوان انگلیسی Evaluation of users’ satisfaction with lower limb orthotic devices and services in Ahvaz
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Satisfaction with orthotic devices and services results in greater orthotic usage. Evaluation of users’ satisfaction could enhance the quality of orthotic devices and services. This study aimed to evaluate the users’ satisfaction with lower limb orthotic devices and technical orthopedic services in Ahvaz. Subjects & Methods: 97 users of lower limb orthotic devices participated in this cross sectional study. User’s satisfaction was evaluated with the Orthotic & Prosthetic Users’ Survey (OPUS). The mean rank of OPUS, was analyzed with demographic data by SPSS version 22. Results: For device satisfaction, the highest satisfaction score was for “my orthosis fits well “(4/37) and the lowest score was for “cost of purchase and maintenance of orthosis” (2/75). For service satisfaction, the highest score was for “orthotist was responsive to my concerns and questions” (4/56), and the lowest score was for “coordination between orthotic staff and the users’ therapists and doctors” (2/75). The mean rank of service satisfaction was significantly higher than device satisfaction) p < 0/05(. The mean rank of device satisfaction was significantly different among four types of lower limb orthotic users) p < 0/05(. Conclusion: Technical orthopedic managers should perform actions to facilitate insurance coverage. They should emphasize on enhancement of orthotic quality and durability, teamwork, and client centered approach to ensure the users’ satisfaction especially the long leg brace users.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ارتز اندام تحتانی, رضایتمندی, پرسشنامه اپاس, اهواز

نویسندگان مقاله محدثه صالحی نجف آبادی |
گروه مدیریت توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی اسکلتی اهواز، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز،

محمد خیاط زاده ماهانی |
گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

میمنت اکبری |
گروه آموزشی کاردرمانی، ، دانشکده علوم توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی اسکلتی اهواز، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز،

مریم مرادی |
گروه آمار حیاتی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز ، ایران

آسیه اکملی |
گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_130876_557a90eee51ea3cd536bb21b85e7fcce.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات