، جلد ۱۹، شماره ۶، صفحات ۵۶۵-۵۷۵

عنوان فارسی بررسی و تجزیه و تحلیل آکوستیکی صدای معلمان دوره ی ابتدایی
چکیده فارسی مقاله چکیده: مقدمه: هدف از مطالعه حاضر بررسی فاکتورهای آکوستیکی در صدای یک گروه از معلمان زن و مرد دوره ابتدایی در مقایسه با گروه غیر معلم است. روش مطالعه: گروه مورد مطالعه شامل 30 معلم دوره ابتدایی ، 15 زن و 15 مرد، در دامنه سنی 35-40 با سابقه تدریس 10-15 می باشد. گروه کنترل همسان (15 مرد و 15 زن) که معلم نبوده و در مشاغلی که نیاز به استفاده حرفه ای از صدا نمی باشد(پرستار، خانه دار و ....) مشغول هستند. ضبط و تجزیه و تحلیل نمونه های صدا با استفاده از نرم افزار PRAAT انجام پذیرفت. .از هر فرد خواسته می شد که واکه /a/ را استفاده از زیر و بمی، بلندی و کیفیت صدای عادتی اش به مدت حداقل 5 ثانیه بکشد. یافته ها: در گروه مردان، آزمون t و یو من ویتنی نشان می دهند که تفاوت معناداری در سطح 0.05 بین گروه ها در متغیر های موصوف وجود ندارد. با این حال،در گروه زنان، آزمون t تفاوت معناداری در سطح 0.01 بین معلمان و گروه کنترل در همه متغیر ها نشان داد. معلمان زن به صورت معناداری فرکانس پایه کمتری از گروه کنترل داشتند. همچنین، متغیر های آکوستیکی آشفتگی و هارمونی به نویز در گروه زنان معلم به میزان معناداری بیشتر از گروه کنترل بود. بحث: نتایج حاکی از آن است که معلمان زن نسبت به معلمان مرد مستعد تغییر ثبات صدای بیشتری هستند. همچنین، تجزیه و تحلیل آکوستیکی صدا برای معلمان ممکن است در معاینه صوتی ابزاری این گروه نقش بسزایی داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجزیه و تحلیل آکوستیکی صدا، معلمان ابتدایی، حنجره، نسبت هارمونی به نویز، فرکانس پایه،

عنوان انگلیسی Objective voice analysis in elementary school teachers
چکیده انگلیسی مقاله Introduction. The aim of the present study was to examine a number of vocal acoustic parameters in a group of male and female elementary school teachers in comparison to their normal peers. Materials and Methods. Fifteen female and 15 male primary schoolteachers in the age range of 35–40 years with 15 years teaching experience volunteered to participate in the study. The control group consisted of similar age who they were not teacher (15 men and 15 women). Recordings and audio signal analyses were carried out using Praat software. Each subject was asked to sustain the vowel /^a/ using habitual and constant vocal pitch, loudness, and quality for at least 5 seconds. Five tokens from each subject were obtained. Results. For the male subjects, the results indicated no significant difference (at the 0.05 level) for each variable between the two groups. However, for the female subjects, t tests showed significant differences between the teachers and the nonteacher controls in all parameters at the 0.01 level. The female teachers had significantly lower F0 (190.27 Hz) than the control group (236.32 Hz). Also, for the perturbation acoustic parameters (jitter% and shimmer%) and harmonics-to-noise ratio the female teacher group had significantly higher values than their corresponding control group. Discussion.The results indicate that female teachers appear to be more susceptible to voice stability change than the male teachers. Also, acoustic analysis of voice for teachers may significantly contribute to the objective voice examination of this group.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تجزیه و تحلیل آکوستیکی صدا, معلمان ابتدایی, حنجره, نسبت هارمونی به نویز, فرکانس پایه

نویسندگان مقاله علی دهقان |
گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_126879_8cf9b36eb144cf7fb0d854ddf78b90c3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات