، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۸۱-۹۳

عنوان فارسی ارزیابی ویژگیهای روانسنجی آزمون رشد حرکتی درشت-نسخه سوم درکودکان کم‌توان ذهنی هفت تا ۱۰ سال شهر تهران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف. آزمون رشد حرکتی درشت ابزاری است که در پژوهش و محیطهای بالینی بطور گسترده کاربرد دارد. هدف مطالعه، ارزیابی ویژگیهای روانسنجی آزمون رشد حرکتی درشت-نسخه سوم درکودکان کم‌توان ذهنی هفت تا 10 سال شهر تهران بود. روش بررسی. روش تحقیق توصیفی-هنجاری بود. تعداد 208 کودک هفت تا 10 سال به صورت نمونه-گیری خوشه‌ای از شهر تهران انتخاب شدند. ابزار پژوهش آزمون TGMD-3 بود. از روش‌های آماری تحلیل عاملی، ضریب همبستگی پیرسون و درون طبقه‌ای استفاده شد. یافته‌ها. نسبت روایی محتوایی دامنه‌ای از 60/0 تا یک را نشان داد. شاخص روایی محتوایی، دارای دامنه-ای از 80/0 تا یک بود. همسانی درونی خرده‌آزمونهای جابجایی، توپی و کل آزمون به ترتیب 75/0، 71/0و 83/0 و پایایی آزمون-بازآزمون94/0، 93/0و 94/0 بدست آمد. ضرایب پایایی درون‌ارزیاب خرده-آزمونهای جابجایی، توپی و کل آزمون به ترتیب 99/0، 99/0و 99/0 و پایایی بین‌ارزیاب 94/0، 88/0و 95/0 بدست آمد. ضرایب همبستگی خرده‌آزمونها با سن در خرده‌آزمونهای جابجایی، توپی و کل آزمون به ترتیب 64/0، 68/0و 72/0 بود. روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تاییدی، تایید شد. شاخص‌های نیکویی برازش مناسبی در عامل مهارتهای جابجایی و عامل مهارتهای توپی مشاهده شد. (04/0= SRMR ،1= IFI ،1= CFI ،99/0= NNFI ،95/0= NFI ،93/0= AGFI ،95/0= GFI ،02/0= RMSEA ،001/0=p،7/645=(78)2χ) نتیجه‌گیری. روایی و پایایی TGMD-3 در کودکان کم‌توان ذهنی تایید شد و با اطمینان برای ارزیابی رشد حرکتی این کودکان می‌توان از آن استفاده کرد. هرچند که برای کودکان دارای اختلالات دیگر نتایج قابل تعمیم نیست. مطالعات آینده بایستی به بررسی ویژگیهای روانسنجی TGMD-3در دیگر اختلالات رشدی بپردازند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روایی، پایایی، کم توان ذهنی، آزمون رشد حرکتی درشت-نسخه سوم،

عنوان انگلیسی Evaluation of the Psychometric Properties of Test of Gross Motor Development–3rd Edition in 7-10 year old children with intellectual disability in Tehran City
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: The Test of Gross Motor Development is broadly used in research and clinical settings. The aim of study was to Evaluation of the Psychometric Properties of TGMD–3 in 7-10 year old children with intellectual disability in Tehran. Methods: The research method was descriptive-normative. 208 children aged 7-10 years were selected by cluster sampling from Tehran. Our research tool was TGMD-3. The Factor analysis, inter-class and Pearson correlation coefficients Statistical methods were used. Results: The Content Validity ratio ranged from 0.60 to 1. Content Validity Index shows a range of 0.80 to 1. The internal consistency for the locomotor, ball skills subtests and total TGMD-3 was 0.75, 0.71 and 0.83 respectively. The test-retest reliability was 0.94, 0.93 and 0.94, respectively. The intra-rater reliability coefficient for the locomotor, ball skills subtests and total TGMD-3 was 0.99, 0.99 and 0.99 respectively, while inter-rater was 0.94, 0.88 and 0.95, respectively. The Correlation coefficients of the subtests with age for the locomotor, ball skills subtests and TGMD-3 was 0.64, 0.68 and 0.72 respectively. The construct validity was confirmed through confirmatory factor analysis. Characteristics of goodness were fitted in the factor of locomotor and ball skills. (χ2(78)=645.7, p=.0001, RMSEA=.02, GFI=.95, AGFI=.93, NFI=.95, NNFI=.99, CFI=1, IFI=1, SRMR=.04). Conclusion: Validity and reliability of TGMD-3 in children with intellectual disability were confirmed. They can be safely used to evaluate the motor development. However, for children with other disorders, results cannot be generalized. Further studies should consider the psychometric properties of TGMD-3 in other developmental disorders.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله روایی, پایایی, کم توان ذهنی, آزمون رشد حرکتی درشت-نسخه سوم

نویسندگان مقاله سید هاشم حسینی |
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران، تهران، ایران.

محمود شیخ |
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

فضل الله باقرزاده |
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

داود حومینیان شریف آبادی |
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_88877_0ca94c852a113a4e3ce9940a824cec7c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات