|
، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۵۴۵-۵۵۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور بر افسردگی، اضطراب و استرس نوجوانان مبتلا به سرطان در مرحله ی شیمی درمانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: بیماران سرطانی، به واسطه ماهیت بیماری، مراحل درمان و درد متحمله، مشکلات روان شناختی را تجربه می کنند؛ بنابراین کاهش این مشکلات به منظور تسهیل روند درمان سرطان حائز اهمیت است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور بر افسردگی، اضطراب و استرس نوجوانان مبتلا به سرطان در مرحله ی شیمی درمانی انجام شد. مواد و روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری نوجوانان مبتلا به سرطان در مرحلهی شیمی درمانی مراجعه کننده به مراکز خصوصی درمان سرطان شهر اصفهان در سال 97-96 بودند؛ که تعداد 30 نفر از آنان به شیوه در دسترس انتخاب و به دو گروه تقسیم شدند و از طریق پرسشنامه DASS- 21 پیش آزمون اجرا شد. گروه آزمایش، هشت جلسه هفتگی 60 دقیقه ای آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور دریافت کردند، لیکن برای گروه کنترل درمانی انجام نشد. پس از اتمام مداخله، پس آزمون، پیگیری هفت روزه و پیگیری یک ماهه اجرا شد. یافته ها: یافته ها حاکی از تفاوت معنادار بین دو گروه آزمایش و کنترل در مؤلفه های افسردگی، اضطراب و استرس بودند (001/0>P). اثرات این درمان در دوره پیگیری اول و دوم ثابت بوده است. نتیجه گیری: آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور در کاهش افسردگی، اضطراب و استرس در نوجوانان مبتلا به سرطان در مرحله ی شیمی درمانی تاثیر دارد. بنابراین، این روش تلویحاتی به منظور بهبود وضعیت روان شناختی نوجوانان مبتلا به سرطان در مرحله ی شیمی درمانی دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور، افسردگی، اضطراب، استرس، سرطان، |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of adolescent-centered mindfulness training on Depression, Anxiety and Stress among adolescents with cancer at the chemotherapy stage |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Cancer patients are experiencing psychological problems because of the nature of the disease, the stages of treatment and the pain, so it is important to reduce these problems in order to facilitate the treatment of cancer. Therefore, the present study was conducted with the aim of evaluating the effectiveness of teaching adolescent mindfulness education on depression, anxiety and stress in adolescents with cancer at the chemotherapy stage. Method: The present study was a quasi-experimental design with a post-test pretest design with control group and follow-up stage. The statistical population of cancer patients in the chemotherapy stage referred to the private clinics of cancer treatment in Isfahan in 2017-2018; that 30 of whom were selected by available method and divided into two groups and were run through a DASS-21 pre-test questionnaire. The experimental group received eight 60-minute weekly training sessions on adolescent mindedness education, but did not manage for the control group. After completion of the intervention, a post-test, a seven-day follow-up, and one-month follow-up. Results: The findings indicated a significant difference between the two groups in depression, anxiety and stress (P < 0.001). The effects of this treatment were constant during the first and second follow-up period. Conclusion: The results of data analysis showed adolescent-centered mindfulness training can have a significant effect on decreasing depression, anxiety and stress in adolescents with cancer at the chemotherapy stage. Therefore, this method has implications for improving the psychological state of adolescents with cancer at the chemotherapy stage. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور, افسردگی, اضطراب, استرس, سرطان |
|
نویسندگان مقاله |
شایسته شریف پور | دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)،
غلامرضا منشئی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
ایلناز سجادیان | دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jsmj.ajums.ac.ir/article_81981_05f2e360e0acb085fb12f5427a3c7565.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|