، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۴۲۷-۴۳۷

عنوان فارسی تاثیر خنده درمانی کاتاریا بر میزان خشم و تاب آوری کارکنان: مطالعه نیمه تجربی در یک مجتمع پتروشیمی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: خشم و تاب آوری مولفه های روانشناختی هستند که در شرایط تنش زای محیط کاری مطرح می شوند. خنده درمانی کارتاریا با تاثیرات جسمی و روانی، سبب تغییر در وضعیت روانی فرد شود. در این مطالعه تاثیر خنده درمانی کاتاریا بر خشم و تاب آوری کارکنان پتروشیمی جم عسلویه در سال 1396 بررسی شد. مواد و روش ها: این مطالعه پژوهشی نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون است. 70 نفر بر اساس معیارهای ورود و خروج، انتخاب شدند. جمع آوری داده با بهره گیری از پرسشنامه سه قسمتی (اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه خشم اشپیلبرگر و پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون) انجام شد. مداخله شامل 8 جلسه 5/1 ساعته بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-v22 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: میانگین نمرات خشم و تاب آوری در مرحله پیش آزمون به ترتیب برابر با 21/179 و 40/83 بود که در مرحله پس آزمون به میزان 53/139 و 00/99 تغییر کرد. نتایج حاصل از آزمون تی زوجی بیانگر معنی داری اختلاف ایجاد شده در وضعیت متغیرهای خشم (68/39-) و تاب آوری (60/15+) در مرحله پس آزمون نسبت به مرحله پیش آزمون بوده است (05/0>p). نتیجه گیری: میانگین خشم در میان کارکنان بیشتر از متوسط بوده است که نیازمند تدابیر مناسب می باشد. با توجه به اثربخشی مداخله خنده درمانی کاتاریا، توصیه می شود که این مداخله در برنامه های آموزشی و توانمند سازی کارکنان گنجانده شود تا زمینه برای بهبود وضعیت روانی آنان فراهم شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خشم، تاب آوری، خنده درمانی کاتاریا، کارکنان پتروشیمی،

عنوان انگلیسی The Effect of Kataria Laughter Therapy on Anger and Resilience of Employees: A Semi-Experimental Study in a Petrochemical Complex
چکیده انگلیسی مقاله Background: Anger and resilience are the psychological components that arise in the stressful conditions of the working environment. Kataria laughter therapy with physical and mental effects can change the mental status of the individual. In this study, the effect of Katariya laughter therapy on anger and resilience of Petrochemical personnel of Jam Aslouyeh in 2017 was investigated. Material & Methods: This is a quasi-experimental study with pre-test and post-test design. Seventy people were selected based on inclusion and exclusion criteria. Data were gathered using a three-part questionnaire (demographic information, Spielberger anger questionnaire, and Conner and Davidson Resilience Questionnaire). The intervention included eight sessions, each of 1.5 hour duration. Data was analyzed using SPSS-v22 software. Results: The mean of of anger and resilience in the pre-test phase were 179.21 and 83.40, respectively, which changed in the post-test phase at 139.53 and 99.00, respectively. The results of paired t-test showed significant differences in the status of anger (-39.68) and resiliency (+15/60) in the post-test phase compared to the pre-test stage (p < 0.05). Conclusion: The mean of anger among employees is more than average, which requires appropriate measures. Given the effectiveness of Kataria laughter therapy intervention, it is recommended that this approach be included in training courses and staff development programs to provide conditions for improving their mental status.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خشم, تاب آوری, خنده درمانی کاتاریا, کارکنان پتروشیمی

نویسندگان مقاله سامانه صالحوند |
گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

محمد صاحب الزمانی |
گروه مدیریت، دانشکده بهداشت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

لادن فتاح مقدم |
گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_80163_e2a15d5459be62e582e313359e26bc09.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات