، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۲۲۵-۲۳۳

عنوان فارسی اثر ۸ هفته تمرینات نروفیدبک و پیلاتس بر تعادل کودکان مبتلا به سندروم داون
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر یک دوره آموزش نروفیدبک و پیلاتس بر تعادل کودکان مبتلا به سندروم داون می باشد. روش بررسی: نمونه آماری تحقیق حاضر را 20 نفر از کودکانی که مبتلا به سندروم داون (با میانگین سنی 12 سال) بودند تشکیل می دادند که در مدرسه استثنایی کرمانشاه مشغول به تحصیل بودند. آزمودنی ها بصورت تصادفی در دو گروه نروفیدبک و پیلاتس تقسیم شدند. گروه اول تحت آموزش نروفیدبک به مدت 8 هفته و گروه دوم نیز تحت تمرینات منتخب پیلاتس قرار گرفتند. از دستگاه نروفیدبک پروکامپ 8 کاناله جهت اجرای آموزش نروفیدبک استفاده شد. از آزمون تعادلی برگ در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون در هر دو گروه استفاده شد. جهت مقایسه دو گروه از آزمون آماری t وابسته در سطح معنی داری 05/0 استفاده گردید. یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد که هر دو نوع آموزش بطور معنی داری باعث بهبود تعادل کودکان بیمار شد، اما مقایسه بین دو گروه نشان داد که گروه تمرینات پیلاتس نسبت به آموزش نروفیدبک تأثیر بیشتری بر میزان تعادل کودکان داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان پیشنهاد کرد که مراکز کودکان استثنایی و والدین می توانند از هر دو نوع آموزش جهت بهبود تعادل کودکان استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش نروفیدبک، پیلاتس، تعادل، سندروم داون،

عنوان انگلیسی The Effect of 8 Weeks Neurofeedback and Pilates Training on Children’s Balance with Down Syndrome Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: The purpose of this study was to investigate the effect of 8 weeks of neurofeedback and pilates training on the balance of children with Down’s syndrome. Subjects and Methods: The sample consisted of 20 children with Down’s syndrome (average age 12 y) who were studying in the exceptional school in Kermanshah. Subjects were randomly divided into two groups: neurofeedback and pilates (n=10 each). The first group received refractory training for 8 weeks and the second group underwent pilates training. The 8-channel Procump device was used to carry out the neurofeedback training. Berg balance test was used in both group vs of pre- and post-test. To compare the two groups, independent t-test was used at the significance level of 0.05. Results: The results showed that both types of training significantly improved the balance of children, but the comparison between the two groups showed that the pilates training had a greater effect on the balance of children than the neurofeedback training. Conclussion: According to these results, it can be suggested that exceptional children’s’ centers and parents can use both types of training to improve children’s’ balance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش نروفیدبک, پیلاتس, تعادل, سندروم داون

نویسندگان مقاله حسن صفی خانی |
استادیار گروه تربیت بدنی.گروه تربیت بدنی، واحد کرمانشاه، دانشگاه ازاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

عباس رژه |
دانشجوی دکتری تربیت بدنی.گروه تربیت بدنی، واحد کرمانشاه، دانشگاه ازاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

مهدی روزبهانی |
استادیار گروه تربیت بدنی.گروه تربیت بدنی، واحد بروجرد، دانشگاه ازاد اسلامی، بروجرد، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_66805_c831848852d229c40f133b8991ce4d47.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات