، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۴۳۳-۴۴۲

عنوان فارسی شیوع افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان کوهدشت
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روانی است که ماهیتی ناتوان کننده دارد و باعث اختلال در عملکرد شغلی، تحصیلی و اجتماعی فرد مبتلا می­شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان شیوع افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی می­باشد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی - مقطعی 600 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه مدارس دولتی و غیردولتی شهرستان کوهدشت مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک استفاده شد. داده­ها با استفاده از آماره­های توصیفی و آزمون آماری مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: در مطالعه حاضر 65% از دانش آموزان مبتلا به افسردگی (خفیف، متوسط یا شدید) و 35% فاقد افسردگی بودند. میانگین نمره افسردگی در دانش آموزان مدارس دولتی 1/21و در مدارس غیردولتی 39/19 بود. افسردگی ارتباط معناداری با نوع مدرسه، تحصیلات مادر و تعداد افراد خانواده نداشت (05/0P>). اما شیوع افسردگی با سن، وضعیت تحصیلی، میزان تحصیلات پدر و سابقه افسردگی در خانواده ارتباط معناداری داشت(05/0P<). نتیجه­گیری: نتایج ما بیانگر آن است که شیوع افسردگی در مدارس دولتی و غیردولتی تفاوتی ندارد. سابقه وجود افسردگی در خانواده با افسردگی ارتباط مثبت داشته و میزان تحصیلات پدر و معدل ارتباط معکوس با افسردگی دارند. نتایج این پژوهش لزوم اجرای برنامه­های آموزشی منظم و مؤثر را جهت ارتقاء سطح آگاهی افراد جامعه بخصوص والدین نوجوانان در زمینه افسردگی نوجوانان مورد تأیید قرار می دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی، نوجوان، دانش‌آموز،

عنوان انگلیسی Prevalence of Depression among High School Girls in Kuhdasht, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Depression is one of the most common psychiatric disorder that is debilitating and causes impairment in job, education and social performance. This study was aimed to investigate the prevalence of depression in high school girl students. Subjects and Methods:In this cross-sectional study, 600 girl students of public and private high schools in the Kuhdasht city participated in the study. Beck depression inventory and demographic information questionnaire were used in order to gather the data. The data were analyzed using descriptive statistics and Chi-square test. Results: In the present study, 65 % of students experienced depression (mild, moderate or severe) and 35% of students did not have depression. The mean score of depression was 21.1, in students of public schools and 19.39 in students of private schools. There were no significant associations between depression and the type of school, mother’s level of education and number of family members (P>0.05). But the relationship between depression with educational function, father's level of education and history of depression in family were statistically significant (P< 0.05). Conclusion: Our results indicate that there is no significant difference between public and private schools in terms of prevalence of depression. History of depression in family has positive relation with depression. Association between father’s level of education and students’ educational function with depression is inversely related. The results of this study confirm the importance of regular and effective training programs to enhance the awareness of society members, especially parents of teenagers, about depression in adolescents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله افسردگی, نوجوان, دانش‌آموز

نویسندگان مقاله فروغ ریاحی |
دانشیار گروه روانپزشکی اطفال و نوجوان.گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

مریم ایزدی مزیدی |
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی. گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد تهران، تهران، ایران.

اشرف تشکری |
دانشیار گروه روانپزشکی اطفال و نوجوان.گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

لیلا منصوری |
دانشجوی پزشکی.دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_51106_e2dd02a5c91df549b8c6bd20764e3906.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات