|
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۶۱-۱۷۴
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش نظری محور بر تبعیت از دستورات دارویی در سالمندان مبتلا به پرفشاری خون |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: کنترل موثر فشارخون گام ضروری در کاهش عوارض آن است. هدف این مطالعه شبه تجربی تعیین تاثیر آموزش نظری محور در بهبود رفتار تبعیت از رژیم دارویی در سالمندان مبتلا به فشار خون بالا میباشد. روش بررسی: 140 سالمند مبتلا به پرفشاری خون به طور تصادفی به دو گروه شاهد و تجربی تقسیم شدند. برای گروه تجربی 3 جلسه آموزشی 35 دقیقهای به همراه مصاحبه انگیزشی بر پایه نیازسنجی و نظریه رفتار برنامهریزی شده اجرا شد. دادهها با پرسشنامه خود ایفاء مشتمل بر سوالات دموگرافیک، متغیرهای روانشناختی و رفتار تبعیت دارویی قبل و بعد از آموزش گردآوری شد و وارد نرم افزار SPSS 17.0 شد و با کمک آزمونهای آماری تی تست، من- ویتنی و ویلککسون آنالیز شد. یافتهها: قبل از آموزش اختلاف معناداری بین دو گروه از حیث میزان تبعیت از رژیم دارویی وجود نداشت، اما پس از مداخله در گروه تجربی تغییر معناداری در رفتار تبعیت از رژیم دارویی دیده شد (001/0>P). در گروه تجربی، فشار خون سیستولیک (از 5/142 به 2/134) و فشارخون دیاستولیک (از 3/86 به 4/81) کاهش یافت (05/0>P). تغییر معناداری نیز در متغیرهای روانشناختی تاثیرگذار بر تبعیت از رژیم دارویی در گروه تجربی دیده شد (05/0> P). نتیجهگیری: نتایج نشانگر توانمندی آموزش نظری محور بهمراه مصاحبه انگیزشی در بهبود رفتار تبعیت از رژیم دارویی در سالمندان مبتلا به پرفشاری خون بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تبعیت دارویی، خودکارآمدی، پرفشاری خون، آموزش، سالمندان، |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Theory Based Education on Medication Adherence in Older Adults with Hypertension |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Effective control of hypertension is essential step for reducing its complications. ThisQuasi-experimental study tested the effectiveness of theory-based educational intervention to improve antihypertensive adherence behavior among elderly patients. Subject and Methods:One hundred and forty older adults who were taking at least 1 antihypertensive medication were randomly divided into intervention and control groups. Intervention-group participants received three 35 min educational sessions based on need assessment and behavioral theory associated with motivational interviewing. Self-administrative questionnaire was used for measuring demographic and psychological variable and anti-hypertension adherence. Data were described using SPSS 17.0 and analyzed by statistical tests such as T test, Mann-Whitney U tests and Wilcoxon. Results: Average age of participants was 68.15 ± 11.3 y and approximately 55% of patients were female. Average duration of diagnosis of hypertension in patients was 14.8 y. A non-significant difference was noted in baseline regarding outcome variable specially medication adherence (MA) between groups. At the end of the education, the intervention group had significant change in antihypertensive MA than did the control group (P < 0.001). Systolic (from 142.5 to 134.2) and diastolic (from 86.3 to 81.4) BP improved in intervention group in follow up measurement in the treatment group (P < 0.05). Psychological variables that impact on medication adherence were significantly different in pre –and- post assessment (P< 0.05). Conclusion: Results showed that theory-based training with motivational interviewing have the potential to improve medication adherence in elderly patients with hypertension. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
تبعیت دارویی, خودکارآمدی, پرفشاری خون, آموزش, سالمندان |
|
نویسندگان مقاله |
احمد فخری | استادیار گروه روانپزشکی.گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
هادی مرشدی | استادیار گروه بهداشت عمومی.گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
عیسی محمدی زیدی | دانشیار گروه بهداشت عمومی.گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jsmj.ajums.ac.ir/article_49241_ed5a829220087823ae211c61ba78c7b8.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|