، جلد ۱۵، شماره ۵، صفحات ۵۸۱-۵۹۰

عنوان فارسی تاثیر آموزش سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت بر سرزندگی، لذت و سازگاری زنان مبتلا به دیابت
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: این پژوهش به بررسی تاثیرآموزش گروهی سبک زندگی ارتقادهنده سلامت، بر سرزندگی، لذت و سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به دیابت نوع 2 در شهر اصفهان در سال 1393 پرداخته است. روش بررسی: پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. ابزارهای مورد استفاده مقیاس سرزندگی دسی و ریان، مقیاس لذت اسنیت همیلتون و سازگاری بل بودند. برای اجرای گروه آزمایش تحت مداخله آموزش گروهی سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت که بر اساس نظریه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت والکرواکر در 6 بعد جسمانی و روانی تدوین گردیده بود به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله را دریافت نکردند. یافته­ها: نتایج پس‌آزمون با روش تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که اجرای مداخله آموزشی سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در مقایسه با گروه کنترل منجر به افزایش معنادار سرزندگی، لذت و سازگاری اجتماعی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شد(001/0p<). نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که آموزش سبک زندگی ارتقاء دهنده ی سلامت موجب افزایش سرزندگی، لذت و سازگاری اجتماعی در زنان مبتلا به دیابت نوع 2بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت، سرزندگی، لذت، سازگاری اجتماعی، دیابت نوع 2،

عنوان انگلیسی The Influence of Group Training of Health Promoting Life Style on Vitality, Pleasure and Social Adjustment among Women with Type II Diabetic in Isfahan City
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: This study aims to evaluate the effectiveness of health promoting lifestyle group training on vitality, pleasure and social adjustment among women with type-2 diabetes in Esfahan city in 2014. Subjects and Methods: This was a quasi-experimental study with pretest experimental and control groups. . Deci and Ryan Vitality Scale, Hamilton Pleasure Scale Asnyt and compatibility Bell were used in this work. For the implementation on the experimental group, lifestyle intervention group training health promotion On lifestyle and Walker 6-health promotion theory in physical and mental health 8 sessions 90 min as were the control group received no intervention. The test and multivariate analysis of covariance revealed that educational intervention promote the healthy lifestyle. Results: Results showed implementation of significant increase in vitality, pleasure and social adjustment in women with type 2 diabetes (p< 0/001). Conclusions: This study emphasizes the role of health promoting lifestyle in improving and control of type II diabetes and increases vitality, pleasure and social adjustment in these patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت, سرزندگی, لذت, سازگاری اجتماعی, دیابت نوع 2

نویسندگان مقاله زهرا رضایی |
کارشناس ارشد روان شناسی،- گروه روان شناسی، دانشکده‌ی روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

مریم اسماعیلی |
گروه روان شناسی، دانشکده‌ی روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

سیده راضیه طبائیان طبائیان |
کارشناس ارشد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده‌ی روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_46910_8185d74547bab0bac922c80c0eee5c63.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات