، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۸۷-۲۰۰

عنوان فارسی مقایسۀ اثربخشی آموزش تکنیک‌های شناختی-رفتاری و آموزش طرحواره محور بر تعدیل علایم ترومای ثانویه در همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب
چکیده فارسی مقاله زمینه وهدف: وضعیت روانی و جسمانی جانبازان مبتلا به PTSD ممکن است بر سلامت روان همسران آنان اثر بگذارد. ترومای ثانویه یک سندرم شایع در همسران جانبازان به ویژه جانبازان مبتلا به PTSD است و درمان و پیشگیری از آن می­تواند به بهبود وضعیت همسران و خانواده آنان کمک کند. هدف از این پژوهش مقایسۀ آموزش تکنیک­های شناختی_رفتاری و آموزش طرحواره محور بر تعدیل علایم ترومای ثانویه در همسران جانبازان مبتلا به PTSD بود. روش بررسی: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی از نوع پیش­آزمون_­ پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل همسران جانبازان مبتلا به PTSD مراجعه­کننده به بیمارستان روان­پزشکی صدر تهران بود. برای انتخاب نمونه ابتدا غربالگری صورت گرفت و همسرانی که نمرۀ بالایی (حداقل 38) در ترومای ثانونه داشتند، انتخاب شدند و سپس به تصادف در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند (در هر گروه 11 نفر). در این پژوهش از پرسشنامه ترومای ثانویه (STSS) استفاده شد. داده­ها با روش آماری مانکووا (MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها: نتایج نشان داد که هر دو روش آموزش طرحواره محور و آموزش تکنیک­های شناختی رفتاری منجر به کاهش علایم ترومای ثانویه و مؤلفه­های آن (مزاحمت، اجتناب و برانگیختگی) در همسران جانبازان مبتلا به PTSD شده­اند (05/0>P) و هر دو روش در کاهش علایم ترومای اثربخش هستند. نتیجه­گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش، دو روش آموزش راهبردهای شناختی_رفتاری، و آموزش متمرکز بر طرحواره موجب تعدیل علایم ترومای ثانویه و مؤلفه­های آن (برانگیختگی، مزاحمت و اجتناب) می­شوند و استفاده از هر دو روش به روان­شناسان و درمانگران توصیه می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش تکنیک‌های شناختی_رفتاری، آموزش طرحواره محور، ترومای ثانویه، اختلال استرس پس از آسیب،

عنوان انگلیسی Comparison of the Effectiveness of Cognitive-Behavioral Techniques Training and Schemes-Based Training on the Adjustment of Secondary Trauma Symptoms in Spouses of Veterans with Post-Traumatic Stress Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Mental and physical status of veterans with PTSD may affect their mental health their spouses. Secondary trauma is a common syndrome in spouses of PTSD veterans and its treatment and prevention can help to improve the mental status of veterans' spouses and their families. The aim of this study was to compare cognitive-behavioral techniques training and schemes-based training on the adjustment of secondary trauma symptoms among the spouses of veterans with post-traumatic syndrome disorder (PTSD). Subjects and Methods: This study was a pretest-posttest with control group clinical trial. The sample consisted of spouses of veterans with PTSD admitted at Sadr Psychiatric Hospital in Tehran. To select the samples, screening was first carried out and spouses with higher secondary trauma scale (STS) scores (at least 38) in secondary trauma were selected and then randomly allocated into two experimental groups and one control group (n=11 in each). Data were analyzed with MANCOVA test. Results: The results showed that both methods of schema-based training and cognitive-behavioral techniques training is led to reduce secondary trauma symptoms and its components (arousal, intrusion and avoidance) in spouses of veterans with PTSD (P< 0.05) and there is no significant difference between the effectiveness of the two methods in reducing the symptoms of secondary trauma. Conclusion: According to the results of this study, two methods of cognitive-behavioral training and schema-based training cause the adjustment of symptoms of secondary trauma and its components (arousal, intrusion and avoidance) and using both methods is recommended to psychologists and therapists.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش تکنیک‌های شناختی_رفتاری, آموزش طرحواره محور, ترومای ثانویه, اختلال استرس پس از آسیب

نویسندگان مقاله اشرف‌السادات کمال |
کارشناس‌ارشد روانشناسی‌ بالینی. گروه روانشناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.

خدیجه ابوالمعالی |
دانشیار گروه روانشناسی.گروه روانشناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.

مائده آقایی‌پور گواسرایی |
کارشناس‌ارشد روانشناسی‌ بالینی.گروه روانشناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_47281_9f0a1d8d6794f3e40f36267a2dd79866.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات