، جلد ۱۴، شماره ۶، صفحات ۷۲۱-۷۳۱

عنوان فارسی مروری بر پیشرفت مهارت‌های ادراک شنوایی، زبان و گفتار در کودکان دارای کاشت حلزون
چکیده فارسی مقاله زمینه وهدف: اختلال شنوایی باعث کاهش ادراک شنوایی و نقصان مهارت­های ارتباطی موثر با دیگران می­شود. امروزه کاشت حلزون فرصت مناسبی را برای رشد زبان و گفتار کودکان فراهم می نماید. در برخی مطالعات، سن پایین کودک در زمان جراحی به عنوان مهمترین عامل رشد و تکامل گفتار و زبان کودک بعد از کاشت حلزون می باشد، در حالی که مطالعات دیگر عواملی از جمله شرکت در برنامه توانبخشی، سطح تحصیلات والدین و عدم وجود معلولیت­های جانبی را به عنوان عوامل کلیدی می دانند. لذا، این مقاله با بررسی مطالعات مختلف در صدد پاسخ به این سوال است که چه عواملی باعث ارتقاء ادراک شنوایی، زبان و گفتار در کودکان دارای کاشت حلزون می­شود. روش بررسی: با بررسی پایگاههای اطلاعاتی مدلاین، گوگل اسکولار، اسکاپوس، آی اس آی و ایران مدکس، بالغ بر 70 مطالعه بدست آمد. به دنبال بررسی های انجام شده و به دلیل عدم دستیابی به متن کامل مقالات به ویژه موارد مربوط به برخی پایگاههای اطلاعاتی شامل آی اس آی و اسکاپوس، مجبور به حذف تعدادی از مطالعات شدیم. همچنین پس از مطالعه چکیده مقالات، تعداد دیگری از مطالعات نیز به دلیل عدم همخوانی با ملاکهای ورود به مطالعه از روند کار خارج شدند. ملاکهای ورود عبارتند از مطالعاتی که به مقایسه گروههای مختلف کودکان دارای کاشت حلزون بر اساس سن، سطح تحصیلات خانواده، شرکت در برنامه های توانبخشی و وجود معلولیتهای جانبی می پرداختند. حجم نمونه مورد بررسی در هر مطالعه حداقل 30 کودک بوده و مقالات انتخاب شده نیز به زبان فارسی یا انگلیسی و عمدتا از نوع تجربی یا مورد شاهدی هستند. یافته ها: پس از تعیین مطالعات مرتبط ، عوامل موثر بر پیشرفت مهارتهای شنیداری، زبان و گفتار مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. نتیجه گیری: سن کودک در زمان کاشت حلزون ، شرکت مستمر در برنامه های توانبخشی و عدم وجود مشکلات همراه به شکل مستقیم بر پیشرفت ادراک شنوایی، زبان و گفتار کودکان کاشت حلزون شده موثر است در حالیکه سطح تحصیلات خانواده به شکل غیر مستقیم اثر گذار می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کاشت حلزون، درک شنوایی، گفتار و زبان، کودک،

عنوان انگلیسی A Review of Auditory, Speech and Language Development among Cochlear Implanted Children
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective:Hearing loss reduces the auditory perception in children, resulting in poor child’s social interaction. Nowadays cochlear implant is firmly established as effective option in speech and language development of deaf children. The main focus of some of the studies was on child's age and its negative correlation with speech and language learning after cochlear implant. However, other studies indicate that, participating in rehabilitation classes after cochlear implantation, parents' level of education and not having additional disabilities are important in developing speech and language after cochlear implant. So, the main aim of this review was to find the most important factors that affect child's auditory perception and speech and language progress after cochlear implant surgery. Subjects and Methods: The Med Line, Google Scholar, Scopus, ISI web of knowledge, and Iranmedex data base were searched and more than 70 articles were reviewed. However, some of the articles specially the articles that were gathered from ISI web of knowledge and Scopus data base were omitted because of no access to their full text was available. In addition, non-relevant articles were excluded. In this review, researches, with at least a sample size of 30 children, which compared cochlear implanted children based on their age, parent’s educational level, participating in rehabilitation classes and having additional disabilities were selected. Furthermore, the selected articles were either in Farsi or English with case-control or experimental type studies Results:After gathering relative articles, the evaluation of factors affecting the development of audition, language and speech was done. Conclusion:Child’s age of implantation, participating in rehabilitation program and no additional disabilities have direct impact on cochlear implanted children auditory perception and speech and language progress, while parent’s level of education has an indirect effect.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کاشت حلزون, درک شنوایی, گفتار و زبان, کودک

نویسندگان مقاله فرین سلیمانی |
مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

فیروزه ساجدی |
مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

سید بصیر هاشمی |
گروه گوش و حلق و بینی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایران.

لیلا منشی‌زاده |
مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی- تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_47314_3a16b1893a684ddcebf7246c0aa982a4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات