، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۲۸۳-۲۹۲

عنوان فارسی بررسی میزان هوش هیجانی و ارتباط آن با برخی متغیرهای جمعیت شناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول
چکیده فارسی مقاله موفقیت تحصیلی و شغلی اهمیت شایانی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین بررسی میزان هوش هیجانی و ارتباط آن با برخی متغیرهای جمعیت شناختی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول در سال 1392 انجام شد. روش‌بررسی: تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. جامعه آماری 234 نفر از دانشجویان بودند که با روش نمونه گیری تصادفی - سهمیه ایی انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه ای دو قسمتی مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه هوش هیجانی بار - آن بدست آمدند. اعتبار و پایایی پرسشنامه بترتیب با اعتبار محتوا و روش همسانی درونی استفاده شد و میزان آلفای کرونباخ هوش هیجانی 93/0 گزارش گردید. یافته‌ها: در این پژوهش، اکثریت دانشجویان(23/69 درصد) میزان هوش هیجانی در سطح خوب داشتند. همچنین بین هوش هیجانی کلی با وضعیت تأهل ارتباط آماری معنی دار وجود داشت(05/0P<). بررسی بین عوامل هوش هیجانی با مشخصات فردی نشان داد که بین عامل عزت نفس با جنس و سطح تحصیلات رابطه معنی­داری وجود دارد (05/0 P<). همچنین بین عوامل خود شکوفایی، همدلی، حل مسئله، خوش بینی با وضعیت تأهل ارتباط معنی داری وجود داشت(05/0P<). نتیجه‌گیری: دانشجویان مورد مطالعه از نظر هوش هیجانی در سطح خوبی بودند. گرچه هوش هیجانی بالائی در عوامل خودآگاهی هیجانی، عزت نفس و کنترل تکانش داشتند اما ارتقاء سایر مهارت­های این هوش از جمله خودشکوفایی، واقع گرایی و خودابرازی ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، سلامت روانی اجتماعی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان،

عنوان انگلیسی The Status of Emotional Intelligence and its Association with Demographic Variables among Students of Dezful University of Medical Sciences in 2013
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Emotional intelligence is of paramount importance and is employed as a predictor of mental health, social, educational and career success. The aim of this study was to determine the status of emotional intelligence and its association with demographic variables among students of Dezful University of Medical Sciences in 2013. Subjects and Methods: A descriptive-analytical study was carried out. The population of the study comprized 234 students of the Dezful University of Medical Sciences selected by random sampling-quota. The research data were collected using demographic characteristics and Bar-On Emotional Intelligence Questionnaire. The validity and reliability of the questionnaire was provided by content validity and internal consistency, and Cronbach's alpha level of 0.93 was reported. Results: The majority of students (69 %) had an overall good level of emotional intelligence. There was a significant relationship between the overall emotional intelligence and marital status (P< 0.05). The relationship between emotional intelligence and demographic factors showed that there is a significant relationship between the self-esteem with gender and education level (P< 0.05). In addition, there was a significant relationship between the factors as self-actualization, empathy, problem solving, optimism with marital status (P< 0.05). Conclusion: The students had a good level of emotional intelligence in regard to emotional consciousness, self-esteem and impulse control, but improvement of other skills such as self-actualization, realism and self presentation are also important. Training classes organized by the experts are recommended for improving the skills and help students' progress
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هوش هیجانی, سلامت روانی اجتماعی, پیشرفت تحصیلی, دانشجویان

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_47053_1536c4787e5f04f1a704f958f679bce3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات