، جلد ۱۲، شماره ۶، صفحات ۷۰۵-۷۱۴

عنوان فارسی بررسی اثربخشی مدیریت استرس به شیوۀ شناختی_رفتاری بر فرسودگی شغلی پرستاران زن شاغل در برخی بیمارستان‌های علوم پزشکی اهواز با کنترل نوبت کاری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی_رفتاری بر فرسودگی شغلی در سه بعد خستگی هیجانی، مسخ شخصیت و کفایت شخصی در پرستاران بوده است. روش بررسی: طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه­آزمایشی با پیش­آزمون، پس­آزمون و گروه کنترل بوده است. جامعۀ آماری شامل 233 نفر از پرستاران زن شاغل است. از بین افرادی که بر اساس پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش، نمرۀ فرسودگی آنان یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود، به طور تصادفی، تعداد 30 نفر برگزیده شدند، سپس با همتا کردن وضعیت تجرد و تأهل به شیوۀ تصادفی به 2 گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. در این پژوهش، طرح پیش­آزمون_پس­آزمون با گروه کنترل و دورۀ پی­گیری به­کار رفته است. گروه آزمایش، 9 جلسه آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی_رفتاری دریافت کردند، اما گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکردند. یافته­ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که آموزش مدیریت استرس به شیوۀ شناختی_رفتاری در بهبود علایم فرسودگی شغلی مؤثر بوده است. همچنین این روش باعث کاهش مسخ شخصیت و افزایش کفایت شخصی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است. اما این روش در کاهش خستگی هیجانی آزمودنی­های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل مؤثر نبوده است. نتایج دورۀ پیگیری نشان داد که جلسات آموزش مدیریت استرس باعث تداوم کاهش مسخ شخصیت و افزایش کفایت شخصی بوده است، اما باعث کاهش خستگی جسمانی نبوده است. نتیجه­گیری: آموزش مدیریت استرس به شیوۀ شناختی_رفتاری باعث کاهش فرسودگی شغلی پرستاران شده است. بنابراین آموزش این راهبردهای شناختی به پرستاران توصیه می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی_رفتاری، فرسودگی شغلی، پرستاران زن، کنترل نوبت کاری،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Cognitive- Behavioral Stress Management Training on Job Burnout of Female Nurses in Some Medical Hospitals of Ahwaz by Controlling Rotation Time
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: The present study investigated the effectiveness of cognitive behavioral stress management training (CBSM) on three aspects of burnout (emotional exhaustion, depersonalization and personal accomplishment), in female nurses. The population of this study consisted of all expert female nurses in Golestan, Razi and Abuzar hospitals. Subjects and Methods: The research method was semi experimental with pre-, post-test and control group. 233 Nurses complited the Maslash Burnout Inventory (MBI). Then, 30 nurses who were one standard deviation above the mean in MBI were randomly selected. These subjects with paired single-married randomly divided into two groups as experimental and control (n=15 in each group). The experimental group received 9 sessions of cognitive-behavioral stress management (CBSM) training, but the control group did not receive any intervention. Results: The results of MANCOVA indicated that CBSM significantly decreased depersonalization and increased personal accomplishment but did not decrease the emotional exhaustion in experimental group compared with pre-test and control group (P< 0/001). These results were significantly persisted after one month period of follow up. Conclusion: CBSM decreased depersonalization and increased personal accomplishment in nurses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی_رفتاری, فرسودگی شغلی, پرستاران زن, کنترل نوبت کاری

نویسندگان مقاله نجمه حمید |
گروه علوم تربیتی و روانشناسی بالینی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.

مهناز مهرابی زاده هنرمند |
گروه علوم تربیتی و روانشناسی بالینی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.

سمیه کریمی |
گروه علوم تربیتی و روانشناسی بالینی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_49961_24008b7c0d46ad490a80ebcc8f0b6672.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات