|
، جلد ۱۲، شماره ۶، صفحات ۷۱۵-۷۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه میانگین بسامد پایه صدا در دانشجویان پسر فارسی زبان و دو زبانهی عرب – فارس ۱۸ تا ۲۵ ساله |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: زیروبمی صدا هر شخص با جنس، سن و حتی جثهی بدنی و موقعیتهای اجتماعی، فرهنگی و زبانی مرتبط است. با در نظر گرفتن اینکه شهر اهواز، در بردارنده زبانها و فرهنگهای مختلفی از جمله زبان عربی بوده و با توجه به تعداد روزافزون افراد مبتلا به اختلالات صدا، که زبان عربی، زبان اول یا دوم آنها بوده و به خدمات گفتار،زبان و شنوایی نیاز خواهند داشت، مشخص کردن تفاوتهای اکوستیکی افراد دو زبانه میتواند منجر به ارزیابی و درمان موثرتر اختلالات صدا گردد. هدف از انجام این تحقیق مقایسه میانگین بسامد پایه صدا در دانشجویان پسر فارسی زبان و دو زبانه عرب - فارس است. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی و نمونهگیری به صورت تصادفی انجام گردید .تعداد نمونههای مورد نیاز برای این تحقیق60نفر بود(30نفر تک زبانه،30نفر دو زبانه). تکلیف ها شامل کشش واکههای /a-u-i/ بود. نمونههای صدا توسط برنامهی absolute sound recorderضبط شد و سپس جهت تجزیه و تحلیل به نرم افزار praat وارد شدند . برای تعیین تفاوتهای احتمالی بین دو گروه از آزمون آماری T مستقل استفاده شد. یافته ها: نتایج آزمون T برای مقایسه میانگین بسامد پایه صدا در تکلیف کشیدن واکه /a/و/u/ در افراد فارسی زبان و دو زبانه عرب - فارس زبان، تفاوت معناداری از نظر آماری نشان داد (pvalue=0/000).همچنین درتکلیف کشیدن واکه /i/، مقایسه میانگین فرکانس پایه صدا در افراد فارسی زبان و دو زبانه تفاوت معناداری از نظر آماری نشان داد ( pvalue=0/004). نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر تفاوتهای آکوستیکی در تولید واکههای /a/،/u/و/i/ را در افراد دوزبانه و افراد تک زبانه نشان داد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بسامد پایه، دوزبانه، تک زبانه، فارسی، عربی، |
|
عنوان انگلیسی |
Comparing Average Fundamental Frequency among Persian and Persian-Arabic Male Students Aged Between 18 to 25 Years |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Pitch is our perception of frequency. Voice pitch is related to age, gender, size of body, social, cultural and language positions. The resident of Ahvaz city are from different cultures and speak variety of languages including a large number of Arabic-speaking people. There are a large number of Arabic-speaking people with voice disorders in Ahvaz who use Arabic as first or second language and will need speech therapy and audiology services. Determining of acoustic differences of bilingual people can lead us to effective assessment and treatment. Aim of this study was to compare the average of fundamental frequency among Persian and Persian-Arabic speaking male students. Subjects and Methods: This article is a descriptive, analytical study. The number of participants was 60 (30 monolingual, 30 bilingual). Tasks were prolongation of vowels /a-u-i/.Voice samples were recorded by absolute sound recorder device. The data were analyzed by praat software.SPSS19 was used for comparing differences between two groups, using unpaired T-test. Results: The data showed that there was there was a significant association between both groups in /a/و/u/ prolongation tasks (pvalue=0/000). Additionally there was a significant association between both groups in /i/ prolongation task (pvalue=0/004). Conclusion: The results of this study showed that acoustic differences between bilingual and monolingual people was mainly in /a/ /u/ and I prolongation. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
بسامد پایه, دوزبانه, تک زبانه, فارسی, عربی |
|
نویسندگان مقاله |
حسن خرم شاهی | مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی اسکلتی دانشکدة توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، ایران.
شیوا جوادی پور | مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی اسکلتی دانشکدة توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، ایران.
هدایت نوری | دانشجوی کارشناسیارشد گفتار درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران.
علی اکبر دشتله ای | دانشجوی کارشناسیارشد گفتار درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jsmj.ajums.ac.ir/article_49965_e3dc29baa899f941626495337b6917a6.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|