|
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۷۷-۱۸۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی مقایسهای یادگیری حرکتی صریح و ضمنی دست غالب و غیر غالب در جوانان |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: چگونگی عملکرد نیمکرههای مغزی برای ایجاد حرکات، یکی از چالشبرانگیزترین مباحث علوم اعصاب میباشد که در مطالعات مختلف با نتایج متفاوتی همراه است. تفاوت عملکرد دست غالب و غیرغالب جهت بررسی عملکرد نیمکرههای مغزی مورد استفاده است. هدف این مطالعه بررسی تفاوت دست غالب و غیر غالب در یادگیری توالی حرکتی صریح و ضمنی میباشد. روش بررسی:60 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در دو گروه 30 نفره (یادگیری صریح و ضمنی) شرکت کردند. هر گروه خود به دو گروه 15تایی تقسیم شد. گروهی با دست غالب و گروهی با دست غیرغالب تمرین را انجام میداد. ابزار مورد استفاده، تکلیف زمان عکسالعمل متوالی است که در آن افراد گروه صریح از توالی ظهور محرکها آگاهی داشتند و افراد گروه ضمنی بدون اطلاع تکلیف را انجام میدادند. یافته ها: مقایسه خطا و زمان پاسخ در مراحل منظم در تکالیف یادگیری صریح و ضمنی در دست راست با دست چپ تفاوت معناداری را نشان نداد. سرعت یادگیری صریح از یادگیری ضمنی دست غالب بیشتر است(016/0=p). نتیجه گیری: یادگیری حرکتی صریح و ضمنی دست غالب و غیرغالب یکسان میباشد، بنابراین احتمالاً مناطق مغزی مربوط به یادگیری حرکتی با هر دو دست با یکدیگر همپوشانی دارد. یادگیری صریح بیشتر در دست راست نیز میتواند بهعلت غالب بودن نیمکره چپ در یادگیری صریح باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
یادگیری حرکتی صریح، یادگیری حرکتی ضمنی، دست غالب، دست غیرغالب، |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of Implicit and Explicit Motor Learning with Dominant and Non Dominant Hand in Youth |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: How brain hemispheres control movement is one the most challenging in neuroscience and is faced with opposite views. Comparing dominant and non dominant hand is of the methods used to investigate hemispheres function. The goal of this study was to compare implicit and explicit motor learning with dominant and non dominant hand. Subjects and Methods: Sixty students ofShahid Beheshti university were divided into two groups (n=15 each): implicit and explicit, participated in this study. One group performed the task with dominant hand and the other with non dominant hand. The task used in this study was Serial Reaction Time Task in which participants in explicit group were aware of the sequences of stimulants and those of implicit group were unaware. Results: Comparing response error and time in regular blocks in explicit and implicit learning tasks with dominant and non dominant hand showed no significant differences except in implicit and explicit learning speed of dominant hand. Speed of explicit learning was higher than in implicit learning (P=0.016). Conclusion: Implicit and explicit motor learning of dominant and non dominant hand are similar. Therefore it may be possible that brain parts involving in implicit learning overlap with those of explicit learning. More explicit learning in right hand may be the result of left hemisphere dominance in explicit learning. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
یادگیری حرکتی صریح, یادگیری حرکتی ضمنی, دست غالب, دست غیرغالب |
|
نویسندگان مقاله |
وحید نجاتی | گروه روان شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
سارا ایزدی نجفآبادی | گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران.
زهرا انتظاری | گروه تربیت بدنی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jsmj.ajums.ac.ir/article_49338_1c5d82d118e904e71dd00241ec099fd9.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|