، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۵۷۷-۵۸۶

عنوان فارسی رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: موفقیت تحصیلی در دانشگاه­ها مرهون تلاش مؤثر، مطالعه صحیح و مدیریت زمان است. شناسایی و تقویت استراتژی­ها و رویکردهای مطالعه در مراکز آموزشی با تسهیل فرایند یادگیری می­تواند عملکرد تحصیلی دانشجویان را بهبود بخشد. هدف این مطالعه بررسی رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی­شاپور اهواز بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی بر روی 361 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی­شاپور اهواز در سال 1389 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش­نامه استاندارد­شده رویکردها و مهارت­های مطالعه دانشجویان (ASSIS) بود که روایی و پایایی آن قبلاً تأیید شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها به وسیله نرم‌‌‌افزار SPSS-15 صورت گرفت و از آزمون‌های آماری t‏ مستقل، ANOVA و همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته­ها: حدود دو سوم دانشجویان مورد بررسی دختر و بیش از 50 درصد در مقاطع کارشناسی و کاردانی اشتغال به تحصیل داشتند. میانگین معدل تحصیلی دانشجویان 18/16 بود. میانگین نمره رویکرد عمقی، راهبردی و سطحی مطالعه دانشجویان به ترتیب: 18/15 ، 48/15 و 40/13 از حداکثر 20 بود. بین میانگین نمره رویکردهای راهبردی و سطحی مطالعه دانشجویان و عملکرد تحصیلی آنها ارتباط معناداری وجود داشت (167/0 -= r و 137/0 =r). اما بین رویکردهای مطالعه دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه­گیری: دانشجویان از رویکرد عمقی و راهبردی مطالعه، بیشتر از رویکرد سطحی مطالعه استفاده می­کنند. ارتقای کیفیت آموزش و بهبود شرایط یادگیری ایجاب می­کند که در طراحی و ارائه آموزش به رویکردهای مطالعه دانشجویان توجه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رویکردهای مطالعه و یادگیری، دانشجویان، ASSIS،

عنوان انگلیسی Approaches to Study and learning of Students in Ahvaz JundiShapur University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Academic success in universities requires effective effort, valid study and proper time management. Identification and strengthening the strategies and study approaches in the educational centers to facilitate the learning process, can improve student academic performance. This study was performed to investigate approaches and study skills of students in Ahvaz JundiShapur University of Medical Sciences (AJUMS). Subjects and Methods: This descriptive study was conducted on 361 students of AJUMS in 2010. Data collected by standardized questionnaires of Approached and Study Skills Inventory for Students (ASSIS). Data were analyzed by statistical tests included t-test, ANOVA and Pearson correlation through SPSS-15 software. Results: About two thirds of students were female and over 50 percent in bachelor and associate with the Grade Point Average (GPA) was 16.18. The average scores of deep approach, students study and strategic level, were, 15.18, 15.48 and 13.40 of the maximum 20, respectively. Between the average scores of students study approaches and educational performance in some areas, there was a significant relationship (r= - 0.167, r=0.137). No significant difference was observed between male and female students studying approaches. Conclusion: Students used deep study and strategic approach more than surface study approach in their studying. Promotion of quality education and improving learning conditions will require the design and provide training to students studying approaches to consider.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رویکردهای مطالعه و یادگیری, دانشجویان, ASSIS

نویسندگان مقاله عبدالحسین شکورنیا |
مربی گروه ایمونولوژی.گروه ایمنی‌شناسی، دانشکدة پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، ایران.

مهری غفوریان بروجردنیا |
دانشیار گروه ایمونولوژی. گروه ایمنی‌شناسی، دانشکدة پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، ایران.

حسین الهام‌پور |
مربی گروه علوم تربیتی. گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_49659_6736d3afb8b99bd14079ddae80028057.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات