، جلد ۱۱، شماره ۵، صفحات ۵۴۹-۵۵۷

عنوان فارسی بررسی عوامل مؤثر در برقراری ارتباط بین استاد و دانشجو از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ویژگی­های فردی، علمی وحرفه­ای اساتید از عوامل مهم در برقراری ارتباطات مؤثر دانشجو با استاد می­باشند. هدف اصلی از انجام این مطالعه تعیین عوامل مؤثر در برقراری ارتباط بین استاد و دانشجو از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز می­باشد. روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی جندی­شاپور اهواز تشکیل دادند. نمونه­ها با روش طبقه­ای و تصادفی از بین دانشکده­ها و رشته­های تحصیلی مختلف انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز بوسیله پرسشنامه گردآوری شدند. معیار سنجش دیدگاه افراد، مقیاس 5 قسمتی لیکرت بود. یافته­ها: بر اساس نتایج مطالعه، 8/63 درصد داتشجویان تأثیر ویژگی­های فردی، اخلاقی و شخصیتی استاد در برقراری ارتباط مؤثر را زیاد و 4/23 درصد اثر آنها را بسیار زیاد ارزیابی کردند و در بین این عوامل، عامل"اخلاق و تواضع استاد" و نیز "صمیمیت استاد" بیشترین تأثیر را از دیدگاه دانشجویان داشتند. در زمینه تأثیر عوامل حرفه­ای و علمی اساتید، 7/48 درصد تأثیر این عامل را زیاد و 7/30 درصد بسیار زیاد معرفی کردند. در زمینه تأثیر عوامل محیطی و فیزیکی محل کار استاد، 4/42 درصد بی­تأثیر، 7/4 درصد تأثیر این عوامل را بسیار کم، 8/13 درصد کم،3/25 درصد زیاد و 8/13 درصد بسیار زیاد ارزیابی کردند. نتیجه­گیری: تحقیق حاضر و سایر تحقیقات نشان می­دهند از بین عوامل مختلف فردی، اخلاقی، حرفه­ای و محیط کار، عوامل فردی و اخلاقی تأثیر بیشتری در برقراری ارتباط بین استاد و دانشجو دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجو، استاد، ارتباط، دانشگاه علوم پزشکی،

عنوان انگلیسی Study on Influencing Factors Relationship between Teacher and Student in View of Students of Ahvaz University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective:Scientific and personal characteristics of teachers are important factors in Student-Teacher relationship. In this study the objective to determine the Factors that influence the relationship between teachers and students regarding the opinion of the students of Ahvaz University of Medical Sciences. Subjects and Methods: This study is descriptive-analytic. The population of the research Includes all students of Ahvaz University of medical sciences. The data was gathered by questionnaire. The criteria for assessment of questions were Likert scale. Results: In this study, The effect of personal, ethical and professional characters of teachers was assessed as high by 63.8 percent of students and very high by 23.4 percent.. In between Of all these characters, “ethic” and “h umility” and also, “heartiness” of teachers have been the most effects regarding the students’ views. The effect of professional and scientific factors was assessed as inefctive by 18.8 percent, as low by 1.8, high by 48.7, and very high by 30.7 percent of the students. The effect of physical environment was considered as ineffective by 42.4 percent, very low by 4.7, low by 13.8, high by 25.3 and very high by 13.8 percent of the students.. Conclusion: This study and other researches show that of different factors, ethical and personal characters of teacher are more effective in student- teacher Relationship.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دانشجو, استاد, ارتباط, دانشگاه علوم پزشکی

نویسندگان مقاله امین ترابی |
مربی گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی.گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکدة بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، ایران.

منصور ظهیری |
استادیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی. گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکدة بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_49590_de1f7fce1aea82730ffdd0a534084349.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات