، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۳۶۵-۳۷۳

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش مدیریت اضطراب خانواده به مادران کودکان مضطرب ۴ تا ۶ ساله مهدکودک‌های شهر اهواز
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اضطراب یکی از شایع­ترین اختلال روانپزشکی دوران کودکی است. انواع اختلالات اضطرابی می­تواند نقش مهمی در ارتباط بین کودکان مبتلا و والدین بگذارد. مطالعه کنونی در جهت بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خانواده در کاهش مشکلات اضطرابی کودکان 4 تا 6 ساله مهد کودک­های شهر اهواز بود. روش بررسی: مطالعه حاضر یک پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون پیگیری با گروه شاهد است. جامعه آماری این پِژوهش شامل مادران کودکان 4 تا 6 ساله مهد کودک­های خصوصی شهر اهواز بود که به روش تصادفی مرحله­ای انتخاب شدند و به ابزارهای تحقیق شامل مقیاس کودکان پیش­دبستانی اسپنس (فرم گزارش والد) و مصاحبه ساختار یافته روانپزشکی پاسخ دادند. 50 نفر از مادرانی که نمره اضطراب کودکشان یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود، به­طور تصادفی انتخاب و سپس به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش طبق برنامه درمانی آموزش مدیریت اضطراب در 12 جلسه 120دقیقه­ایشرکت کردند. یافته­ها: یافته­ها نشان می­دهند که مداخله آزمایشی در کاهش انواع اختلالات اضطرابی کودکان مضطرب پیش دبستانی موثر بوده و پی­گیری یک ماهه در گروه آزمایش نشان می­دهد که مداخله درمانی می­تواند اثر مداخله ای خود را در طول زمان نیز حفظ کند. نتیجه­گیری: روش آموزش مدیریت اضطراب خانواده روشی فرهنگ نابسته برای کاهش اضطراب کودکان در سنین پیش­دبستانی و حل تعارضات بین والد و کودک می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت اضطراب خانواده، مادران، کودکان مضطرب، مهدکودک،

عنوان انگلیسی Efficacy of Family Anxiety Management Training of Mothers with Anxious Kindergarten Children aged between 4 -6 Years
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Anxiety is a common psychiatric disorder among children. Various types of anxiety disorders, generalized anxiety disorder, social phobia, specific phobia and obsessive- compulsive disorder play an important role in the relationship between children and their parents parents. This research studied the efficacy of family anxiety management training (FAM) among mothers with anxious children 4 to 6 years in preschools in Ahvaz. Subjects and Methods: In this control-follow up group study was conducted among mothers with 4 to 6 child in private kindergarten in Ahvaz. The samples included 50 mothers who obtained the higher scores in Spence anxiety scale (parent form), and randomly divided into two groups. They received 10 sessions of family anxiety management training. Results: The results showed that during pre-test mean of anxiety scale was 89.1 and after post-test was reduced to 58.08. In addition, differences between all subgroups of anxiety were significant. After 1 month follow-up, the mean of control group did not change. Conclusion: Family anxiety management training is a new and free-culture method to reduce anxiety among kindergarten children
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدیریت اضطراب خانواده, مادران, کودکان مضطرب, مهدکودک

نویسندگان مقاله سودابه بساک‌نژاد |
استادیار گروه روانشناسی. گروه روانشناسی، دانشکدة علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.

فهیمه پلویی شاپورآبادی |
کارشناسی‌ارشد روانشناسی بالینی.گروه روانشناسی، دانشکدة علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.

ایران داودی داوودی |
استادیار گروه روانشناسی. گروه روانشناسی، دانشکدة علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_49566_eaca269946f730da63d24477560b78b8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات