، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۴۰۳-۴۱۱

عنوان فارسی مقایسه حافظه فعال در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی و کودکان بهنجار
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: این پژوهش جهت مقایسه حافظه فعال در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی و کودکان بهنجار انجام شد. روش بررسی: طرح پژوهش حاضر از نوع مقایسه­ای و علی پس رویدادی است. از میان دانش­آموزان کلاس دوم دبستان مدارس شهر اهواز با استفاده از نمونه­گیری خوشه­ای ابتدا 59 دانش­آموز مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی انتخاب و به شیوه تصادفی از میان آنها 42 نفر برگزیده شدند. سپس 42 کودک بهنجار به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسش­نامه کانر، آزمون هوش ریون و مجموعه آزمون­های سنجش حافظه فعال گترکول بوده است. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافته­ها: میان عملکرد حافظه فعال کودکان مبتلا به نقص توجه- بیش فعالی و کودکان بهنجار تفاوت معناداری وجود داشت (001/0P<). کودکان دارای اختلال نقص توجه - بیش­فعالی نسبت به کودکان بهنجار به طور معناداری نمرات پایین­تری در حافظه فعال و خرده مقیاس­های آن شامل فراخنای ارقام مستقیم، فراخنای کرسی، فراخنای ارقام وارونه و مسایل حساب کسب کردند (001/0P<). نتیجه­گیری: کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش­فعالی در مقایسه با کودکان بهنجار به طور معناداری نقص بیشتری را در عملکرد حافظه فعال و زیر مقیاس­های آن نشان دادند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال نقص توجه - بیش فعالی، حافظه فعال، کودکان،

عنوان انگلیسی Comparison of Working Memory between Attention-Deficit Hyperactivity Disorder ADHD and Normal Children
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: The aim of this research was to study the working memory between Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and normal children. Subjects and Methods: The research method was causal comparison and expose factor. From a total population of Ahvaz male schoolchildren, 59 students were screened for ADHD. Then, 42 students with ADHD were selected randomly. In addition, 42 normal students were randomly selected as control group. The instruments were Canner’s Questionnaire, Raven Progressive Matrices Test and Working Memory Index (WMI). We used MANOVA to analyze the data. Results: The results revealed that there was a significant difference between working memory capacity in ADHD and normal children (P< 0.001). In ADHD children, the rate of working memory performance and its subscales were significantly lower than normal children. Conclusion: The working memory performance and its subscales were significantly lower than normal children were.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اختلال نقص توجه - بیش فعالی, حافظه فعال, کودکان

نویسندگان مقاله نجمه حمید |
دانشیار گروه روان‌شناسی بالینی.گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکدة روان‌-شناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.

فریده نرگسی |
دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌‌شناسی بالینی.گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکدة روان‌-شناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_49577_26e0fb8066332e53a8bd23a95a5e80b5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات