، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۴۶۹-۴۷۹

عنوان فارسی بررسی نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز درباره وضعیت موجود و مطلوب مشاوره و راهنمایی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مشاوره و راهنمایی توسط اساتید راهنما در طول دوره تحصیل، به دانشجویان در غلبه بر مشکلات آموزشی کمک خواهد کرد. هدف این مطالعه، بررسی نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی­شاپور اهواز در ارتباط با ارائه راهنمایی و مشاوره تحصیلی بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، نظرات 354 نفر از دانشجویان از طریق پرسشنامه­ای که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. داده­ها از طریق تکمیل پرسشنامه نظرخواهی مشتمل بر 35 سؤال جمع­آوری و با استفاده از نرم­افزارSPSS.15 و آزمون­های آماری t و ANOVA تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها: دو سوم دانشجویان دختر و بقیه پسر بودند. تعداد 183 نفر (8/51 درصد) از دانشجویان اعلام نمودند که در طول دوران تحصیل به استاد راهنمای خود مراجعه کرده­اند، ولی تنها 8/18 درصد از این ارتباط رضایت داشتند. میانگین نمره رضایتمندی دانشجویان از وضعیت موجود مشاوره و راهنمایی تحصیلی در دانشگاه 78/0±36/2 و میانگین نمره نظرات آنان از وضع مطلوب مشاوره و راهنمایی 65/0±88/3 بود که در مقایسه با وضع موجود از نظر آماری معنادار بود (001/0p<). دانشجویان با میانگین 91/3 ضرورت امر مشاوره را تأیید می­کنند و با میانگین 11/4 بر این باورند که استاد راهنما می­تواند در امر هدایت تحصیلی دانشجو مؤثر باشد. نتیجه­گیری: دانشجویان نسبت به اهمیت و نقش سازنده مشاوره و راهنمایی تحصیلی، نگرش مثبتی دارند، اما از شرایط موجود مشاوره و راهنمایی تحصیلی در دانشگاه رضایت ندارند. با توجه به نقش ویژه اساتید راهنما در هدایت دانشجویان، بازنگری و اصلاح فرایند استاد راهنما، ضروری به­نظر می­رسد. م ع پ 1390؛‌10(5): 469-479
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مشاوره و راهنمایی تحصیلی، نظرات دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی جندی-شاپور اهواز،

عنوان انگلیسی Present and Desired Status of Student Counseling in Opinions of AJUMS
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Student counseling practiced by academic staff could be a hand in achieving educational goals. This study has been carried out on this regard to make a survey on the opinions of the students in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences (AJUMS). Subjects and Methods: In this cross-sectional study, the opinions of 354 students were evaluated by a 35-item questionnaire confirmed from the validity and reliability part. Collected data was analysed by SPSS.15 software, t test and ANOVA . Results: Two third of participants was female. A number of 183 students positively ticked the item of the “rate of referring to advisor”, while only 18.8% were satisfied with the quality of counseling. In general, the mean of student counseling satisfaction was 2.36±0.78. A positive attitude to student counseling process was noticed. The desired status with a mean of 3.88±0.65 demonstrated a meaningful statistical relationship with present status (p≤0.001). The students with a mean of 3.91 pointed the essentiality of student counseling and also believe that advisors could play an effective role in educational achievements (4.11). Conclusion: The results revealed that although the students have a positive attitude to the process of counseling, there is dissatisfaction with the present status of counseling in University. Considering the role of supervisors in guiding the student, a remedial review on counseling process seems necessary. Sci Med J 2011;10(5):469-79
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مشاوره و راهنمایی تحصیلی, نظرات دانشجویان, دانشگاه علوم پزشکی جندی-شاپور اهواز

نویسندگان مقاله عبدالحسین شکورنیا |
گروه ایمنی‌شناسی، دانشکدة پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، ایران

پوراندخت اسدالهی |
گروه ایمنی‌شناسی، دانشکدة پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، ایران.

حسین الهام‌پور |
گروه ایمنی‌شناسی، دانشکدة پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، ایران.

علی خدادای |
- گروه ایمنی‌شناسی، دانشکدة پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_55162_55e05fb0138beccdf13398b6519f8d1f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات