، جلد ۲۶، شماره ۲، صفحات ۴۶۴-۴۷۳

عنوان فارسی ارتباط بین مهارت‌های کاربردشناسی زبان و عزت نفس در کودکان آسیب‌دیده شنوایی با سمعک و کاشت حلزون
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف کودکان با آسیب‌ شنوایی در مهارت‌های کاربردشناسی زبان با مشکل روبه‌رو هستند. کاربردشناسی، مرتبط‌ترین مؤلفه زبان با تعامل اجتماعی است. به علاوه، این مهارت‌ها بر شخصیت و عزت نفس کودکان تأثیر دارد. هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط بین مهارت‌های کاربردشناسی و عزت نفس در کودکان با آسیب شنوایی است.  مواد و روش ها ‌ تعداد 60 کودک 6 تا 7 ساله با آسیب شنوایی با سمعک و کاشت حلزون بر اساس معیارهای ورورد و خروج وارد مطالعه شدند. شرکت‌کنندگان به 3 گروه، خفیف، متوسط و شدید تقسیم شدند. سپس پرسش‌نامه‌های مهارت‌های کاربردشناسی زبان و عزت نفس توسط والدین یا مراقبین اصلی تکمیل و ارتباط بین امتیاز ثبت‌شده در مهارت‌های کاربردشناسی و عزت نفس بررسی شد. برای این بررسی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده و مقادیر 0/05>P معنا‌دار در نظر گرفته شد. ملاحظات اخلاقی این طرح تحقیقاتی در دانشگاه علوم‌پزشکی اراک با کد اخلاق IR.ARAKMU.REC.1399.150 تصویب شده است. از والدین تمام کودکان شرکت‌کننده در این طرح تحقیقاتی رضایت‌نامه کتبی گرفته شده است.  یافته ها نتایج این مطالعه نشان می‌دهد بین عزت نفس و کاربردشناسی در کل افراد شرکت‌کننده، بدون لحاظ گروه‌بندی، همبستگی معنادار وجود دارد (05/0>P). ارتباط بین عزت نفس و کاربردشناسی با لحاظ گروه‌بندی بر اساس شدت بررسی شد و نشان داده شد بین عزت نفس و کاربردشناسی در گروه‌های کم‌شنوایی خفیف و متوسط همبستگی معنادار وجود دارد (0/05>P). نتیجه گیری بین مهارت‌های کاربردشناسی و عزت نفس در کودکان آسیب‌دیده شنوایی ارتباط وجود دارد. این ارتباط در آسیب شنوایی با شدت کمتر، بیشتر دیده می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیب شنوایی، اختلال کاربردشناسی زبان، زبان، خودمفهومی

عنوان انگلیسی The Relationship of Pragmatic Language Competency and Self-Esteem in Hearing-Impaired Children
چکیده انگلیسی مقاله Background and aim: It is suggested that hearing impaired children with hearing aids and cochlear implant, showed poor pragmatic abilities. Pragmatic is the most related language component to social interaction. Further, it has effect on personality development and self-esteem. The main aim of the present study is investigating the relationship between pragmatic abilities and self-esteem in hearing impaired children.   Materials and methods: Sixty hearing impaired children with hearing aids or cochlear implant were included into this study according to inclusion and exclusion criteria. Then parents or other caregivers were asked to fulfill Children's Communication Checklist (CCC) and self-esteem questionnaire. The participants were divided into three groups based on hearing impairment severity, including: severe, moderate and mild. The relationship between pragmatic ability and self-esteem was examined in three groups and without considering categorization, by Pearson correlation coefficient, significant level was 0.05. Ethical considerations: This project is approved in Arak university of medical sciences with ethical registration code IR.ARAKMU.REC.1399.150. All parents gave written informed consent form. Findings: the results illustrated that there is significant relationship between pragmatic abilities and self-esteem in all hearing impairment children without considering categorization (p< 0.05). By considering categorization, significant relationship was showed in self-esteem and pragmatic abilities in moderate and mild groups (p< 0.05). Conclusion: according to our analysis, pragmatic abilities and self-esteem are related. This relationship is more obvious in low severity impairment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hearing loss, Pragmatic language disorder, Language, Self-concept

نویسندگان مقاله سوسن صالحی | Sousan Salehi
Speech Therapy Department, Faculty of Rehabilitation, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم‌پزشکی اراک، اراک، ایران.

مریم ترامشلو | Maryam Tarameshkou
Speech Therapy Department, Faculty of Rehabilitation, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.

سعید میراحمدی | Saeed Mirahmadi
Speech Therapy Department, Faculty of Rehabilitation, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم‌پزشکی اراک، اراک، ایران.

ساغر هاشم نیا | Saghar Hashemnia
Student Research Committee, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم‌پزشکی اراک، اراک، ایران.

میلاد حسن شیخی | Milad Hassansheikhi
Student Research Committee, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم‌پزشکی اراک، اراک، ایران.


نشانی اینترنتی http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6900-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات