مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۱۰-۱۲۱

عنوان فارسی ارتقای خدمات اطلاع‌رسانی در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور با تأکید بر مدیریت دانش
چکیده فارسی مقاله هدف مدیریت دانش می‌تواند یک مزیت رقابتی پایدار در یک محیط پویا ایجاد کند. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای بهبود خدمات اطلاع‌رسانی در کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ایران بر‌اساس مؤلفه‌های مدیریت دانش (فناوری اطلاعات، فرهنگ و راهبردها) انجام شده است. روش ها تحقیق حاضر از نوع توصیفی‌تحلیلی به روش پیمایشی با رویکرد کاربردی و با جامعه آماری 630 نفر از مدیران کتابخانه‌های مرکزی و اقماری دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور در بازه زمانی1400 تا 1401 بود. حجم نمونه با متد کوکران 373 نفر و به‌ روش تصادفی ساده بود. ابزار پژوهش پرسش‌نامه خودساخته محقق با تلفیقی از پرسش‌نامه استاندارد سازمان بهره‌وری آسیایی و پرسش‌نامه لایب‌کوال بود. جهت تحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و آمار استنباطی تحلیل رگرسیونی خطی چندگانه، تحلیل مسیر، تحلیل عامل تأییدی در نرم‌افزار آموس نسخه 24 استفاده شد. یافته ها نتایج نشان داد مؤلفه فناوری مدیریت دانش با ضریب بتای 0/26، قوی‌ترین رابطه همبستگی را با کیفیت خدمات اطلاع‌رسانی داشت. متغیر فرهنگ سازمانی با مقدار بتای 0/23 در مرتبه دوم و متغیر استراتژی، با مقدار بتای 0/22 قرار داشت.  نتیجه گیری نتایج تحقیق نشان داد در بین مؤلفه‌های مدیریت دانش، به‌ترتیب اولویت فناوری اطلاعات، فرهنگ سازمانی و استراتژی‌های سازمانی بر ارتقا و بهینه‌سازی خدمات اطلاعاتی کتابخانه‌ها تأثیرگذار هستند. بنابراین مدیران کتابخانه‌ها جهت ارائه بهترین خدمات اطلاع‌رسانی، بایستی توجه خاص به ارتقای فناوری اطلاعات درکتابخانه‌ها داشته و سپس با رویکرد ارتقای فرهنگ سازمانی به اصلاح فرایندها و استراتژی‌های ساختاری بپردازند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت دانش، خدمات اطلاع‌رسانی، کتابخانه علوم‌پزشکی‌، ایران

عنوان انگلیسی Improvement of Information Services in the Libraries of Medical Sciences Universities in Iran by the Knowledge Management Approach
چکیده انگلیسی مقاله Objective Knowledge management can create a sustainable competitive advantage in a dynamic environment. The current study aims to provide a model for improving information services in libraries of medical sciences universities in Iran based on knowledge management components (information technology, culture, and strategies). Methods This is a descriptive-analytical survey. The study population consists of 630 managers of the libraries of medical sciences universities in Iran in 2021-2022. The sample size was determined 373 using Cochran's formula and sampling was done by a simple random method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire including the Asian productivity organization's knowledge management scale and the LibQUAL questionnaire. Descriptive statistics (frequency, percentage, and mean) and inferential statistics (correlation test, multiple regression analysis, and confirmatory factor analysis) were used for data analysis performed in AMOS software, version 24. Results The knowledge management component of information technology had the strongest correlation with the quality of information services (β=0.26), followed by the organizational culture component (β=0.23). The component of strategy ranked third was with a beta value of 0.22. Conclusion The knowledge management components of information technology, organizational culture and organizational strategies are effective on the promotion of information services in the libraries of medical sciences universities in Iran. The library managers should pay more attention to the improvement of information technology infrastructures in libraries and optimize the processes and strategies by improving the organizational culture.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge management, Information services, Medical libraries, Iran

نویسندگان مقاله سعید غفاری | Saeed Ghafari
Department of Knowledge & Information Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.
گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

ثریا ضیایی | Sorayya Ziaei
Department of Knowledge & Information Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.
گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

حمید قاضی زاده | Hamid Ghazizadeh
Department of Knowledge & Information Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.
گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

شعله زکیانی | Sholeh Zakiani
Department of Knowledge & Information Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.
گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-249-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات