|
، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
استخراج نماد بدنمند خلاقیت (مبتنی بر نظریه شناخت بدنمند) و بررسی تاثیر آن بر میزان خلاقیت دانشجویان طراحی صنعتی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: پژوهش در حیطه خلاقیت بهعنوان اساس طراحی و جنبهای قابل تأمل از زندگی مدرن امروزی، همواره حائز اهمیت است. هدف از پژوهش دو مرحلهای حاضر که به روش آمیخته (کیفی- کمی)، و بهصورت نیمهآزمایشی در مرحله کمی، با طرح پیشآزمون- پس آزمون همراه با گروه گواه انجام شد، استخراج نماد بدنمند خلاقیت (مبتنی بر نظریه شناخت بدنمند) در مرحله نخست و بررسی تاثیر این نماد بر میزان خلاقیت دانشجویان طراحی صنعتی، در مرحله دوم بود. روش کار: ابتدا نماد بدنمند خلاقیت بر اساس تصاویر نمایشی از 80 هنرجوی تئاتر، استخراج و توسط 5 متخصص، داوری و مجددا توسط 30 دانشجوی هنر داوطلب از دانشگاه هنر اسلامی تبریز، مورد رایگیری نهایی قرار گرفت. جامعه آماری مرحله دوم پژوهش، شامل تمامی دانشجویان طراحی صنعتی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و گروه نمونه 30 تن از آنان بودند که به صورت تصادفی، انتخاب و به دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار سنجش، فرم ب تصویری آزمون خلاقیت تورنس در مراحل پیشآزمون و پسآزمون بود. با این تفاوت که گروه آزمایش حین اجرای پسآزمون، با تصویر نماد بدنمند خلاقیت مواجه شدند، اما گروه گواه، هیچ نوع مداخلهای دریافت نکردند. جهت تحلیلدادههای آزمون نیز از روش کواریانس چندمتغیره و نرمافزارv23 SPSS استفاده شد. یافته ها: نتایج حاکی از موفقیت در استخراج نماد بدنمند خلاقیت (نشانگر لحظه آهان) در مرحله نخست و تاثیر معنادار آن بر افزایش زیرمؤلفه سیالی خلاقیت در گروه آزمایش بود ( 545/18 , F=01 /0>P)، اما تاثیر معناداری بر سایر زیرمؤلفههای خلاقیت مشاهده نشد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصل، امکان استخراج نماد بدنمند خلاقیت و کاربرد آن بهعنوان تسهیلگر، محرک محیطی یا ماشهچکان هیجانی- شناختی موثر بر سیالی (اندازه اثر 436/0)، بهعنوان یکی از اجزای شناختی خلاقیت مطرح میشود. اما نتایج تکمیلی در این حیطه، قطعا نیازمند شواهد عصبشناختی و آزمایشهای گستردهتری است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خلاقیت- نماد بدنمند- شناخت بدن مند- نماد ادراکی- طراحان صنعتی |
|
عنوان انگلیسی |
Generating and Considering the Effect Of Embodied Symbol Of Creativity, (Based On Embodied Cognition Theory) On Industrial Design Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Research on creativity as the basis of design and an important aspect of today's modern life, therefore needs specific attention. This mixed- method )Qualitative-Quantitative) study, aimed at generating the embodied symbol of creativity (based on embodied cognition theory) at the first stage, then investigating its effect on the amount of creativity, among industrial design students (second stage), by using a quasi- experimental method applied through a pretest-posttest design with control group. Method: At First, embodied symbol of creativity was extracted based on the dramatic images of 80 theater students and judged by 5 experts. Next, this symbol was reevaluated by 30 art students at Tabriz Islamic Art University. The target population in the second stage of the study included all industrial design students at Tabriz Islamic Art University, 30 of whom were randomly divided into two groups of 15 in experimental and control groups. Torrance Figural test of creative thinking (Form B), was used in pretest and posttest as the data collection instrument. During posttest, the experimental group was faced with embodied symbol of creativity, but the control group received nothing. Finally, data were analyzed using SPSS v23, through covariance analysis. Results: Data analysis indicated the success in generating the embodied symbol of creativity (Aha moment symbol) and its significant positive effect on mount of fluency in experimental group (F= 18/545, P> 0/01). However, no significant effect was recorded on amount of three other sub-scales (flexibility, Originality and elaboration). Conclusion: According to the results obtained, the effect of this symbol, as an environmental stimulus, emotional-cognitive facilitator or trigger, affecting fluency (as a cognitive component of creative process), is noticed. However, conclusive results in this field, require neurological evidence and more experiments. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Creativity - Embodied symbol –Embodied cognition – Perceptual symbol- Industrial designers |
|
نویسندگان مقاله |
سوسن دادخواه | Susan Dadkhah Multi media faculty,Islamic Art Uiversity of Tabriz دانشکده چند رسانه ای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
علی فارغ | Ali Faregh design faculty, Islamic Art University of Tabriz دانشکده طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
کاظم پورالوار | Kazem Pouralvar Multi media faculty,Islamic Art Uiversity of Tabriz چند رسانه ای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
بابک امرایی | Babak Amraee design faculty, Islamic Art University of Tabriz دانشکده طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1694-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روان شناسی شناختی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|