، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ملاحظاتی روش شناختی در آزمایش‌های علوم شناختی: موردکاویِ تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی از کارکرد هیجانی ترس
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: در مسیر شکل‎گیری علوم، همواره نقش کلیدی و تضمین کنندۀ معرفتی برای اتکای دانشمندان به تجربه یا مشاهده در نظر گرفته شده است. دانشمندان تجربی همواره ادعا داشته‌اند که برای نظریه‌های خود شواهد قابل اعتمادی دارند. از آن‌ رو که روان‌شناسی شناختی مدعی است می‌تواند با استفاده از روش‌های نوینِ تصویربرداریِ مبتنی بر روش‌های فیزیک و ریاضی به مسئلۀ شناخت ‌بپردازد، این پژوهش سعی دارد تا نشان دهد ثبت تصویرهای عصبی و فعالیت‌های کمّی و آماری به تنهایی نمی‌تواند منجر به استنتاج‌های قابل اعتماد شود. روش کار: استفاده از تحلیل مفهومی و استدلال فلسفی جهت بررسی نظریه بار بودن استنتاج‌های حاصل از تصویربرداری یافته‌ها: در این مقاله نشان داده شده است که پیش فرض‌های نظری برای تفسیر تصاویر تصویربرداری ِتشدیدِ مغناطیسیِ کارکردی (Functional magnetic resonance imaging (fMRI)) می‌تواند نقشی سرنوشت ساز برای پیشرفت و گسترش عمیق‌تر روان‌شناسی شناختی فراهم نماید، زیرا قابلیت اطمینان استنتاج‌های حاصل از تصویربرداری با چالشی جدی مواجه است. نتیجه‌گیری: به عنوان یکی از مصادیق، مطالعۀ موردی روی تفسیر تصاویر fMRI ترس صورت گرفته و نشان داده شده است که استنتاج‌های دانشمندان از تصویرهای مغز به شدت نظریه ‌بار است و تفسیرهای موجود یگانه راه نگریستن به این تصویرها نیستند. بنابراین، وجود سؤال‌های بی‌پاسخ روش‌شناختی، جایگاه معرفتی و درجۀ اطمینان به تفسیر داده‌های حاصل از این تصویربرداری را متزلزل می‌سازد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی، نظریه‌بار- بودن، کارکرد هیجانی، استنتاج‌ها، ترس

عنوان انگلیسی Methodological Considerations in Cognitive Science Experiments: A case study on the functional magnetic resonance imaging of the emotional function of fear
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Modern scientific research relies heavily on scientific experiments to produce valid results. Scientists often claim that their work is based on empirical evidence. A common assumption in the scientific community is that many discoveries in each field are the direct result of quantitative methods and the mathematical modeling of the data collected by scientists. This study will focus on the theoretical assumptions and their implications for the outcomes of cognitive science. The main question is how and to what extent fMRI pictures can help scientists to justify their claims. So, the epistemic status of the fMRI pictures and their role in affirming theories in cognitive science should be addressed. Method: Using conceptual analysis and philosophical reasoning to examine the Theory-ladenness of observation in neuroimaging. Results: In this paper, I have shown that interpretation of fMRI pictures from other points of view is still possible and cannot be dismissed by mere experiments. The conclusions do not entail from their conceptual theories, essentially. Conclusion: The fMRI pictures and observations in cognitive science are theory-laden. It can support many perspectives for looking at the fMRI pictures. It can have many profound impacts on the evolution of this discipline and help to use in different domains of human life. Thinking about the concepts used in cognitive science may open new horizons to this immature discipline.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله fMRI, Theory-Ladenness, Emotional Function, Inferences, Fear.

نویسندگان مقاله ماهگل توکلی | Mahgol tavakoli
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان

زهرا شاهانی | zahra shahani
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان

امیر احسان کرباسی زاده | Amir ehsan Karbasi zadeh
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1688-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فلسفه ذهن و زبان شناسی شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات