|
، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی داستانخوانی مشارکتی بر درک استعاره بدنمند کودکان مبتلا به اختلال درخودماندگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه : هدف این مطالعه بررسی اثربخشی برنامه داستان خوانی مشترک در افزایش درک استعارههای بدنمند در کودکان دارای اختلال در خودماندگی سه تا پنج ساله با عملکرد بالا بود. اختلال در خودماندگی یک اختلال عصبی رشدی است که بر تعامل اجتماعی، ارتباطات و رفتار تأثیر می گذارد. این قبیل کودکان در درک مفاهیم انتزاعی، مانند استعاره مجسم، با چالشهایی مواجه هستند. تحقیقات قبلی اهمیت بهبود توانایی درک استعاره بدنمند را برجسته کرده است، که می تواند تعاملات اجتماعی را برای آنها افزایش دهد. بنابراین، هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی یک برنامه داستان خوانی مشترک با هدف افزایش درک استعاره بدنمند در کودکان دارای اختلال در خودماندگی با عملکرد بالا بود. روش: برنامه داستان خوانی مشترک به طور خاص برای ترویج درک استعارههای بدنمند در کودکان با طیف اختلال در خودماندگی با عملکرد بالا طراحی شده است. این برنامه شامل خواندن داستانهایی با محتوی استعاره های بدنمند برای کودکان بود. ، استعارههای شامل استفاده از احساسات یا تجربیات بدنی برای انتقال مفاهیم انتزاعی بود. برای کمک به کودکان در درک مفاهیم انتزاعی در پشت استعارههای تجسم یافته، این برنامه از دو مجموعه تصویری و داستانی زوجی برای هر استعاره استفاده کرد. یک مجموعه با دقت طراحی شده بود تا مفهوم انتزاعی استعاره را نشان دهد، در حالی که مجموعه دیگر مفهومی غیر مرتبط را نشان می داد. این رویکرد به کودکان اجازه داد تا درک عمیق تری از استعاره ها ایجاد کنند و این درک را در تجربیات خود به کار گیرند. این مطالعه از یک طرح پیش و پس آزمون برای ارزیابی اثربخشی برنامه داستان خوانی مشترک استفاده کرد. قبل از مداخله، درک کودکان از استعارههای بدنمند و سپس پس از اتمام برنامه مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفت. این برنامه شامل ده جلسه بود که هر جلسه بر روی استعاره متفاوتی از جمله استعارههای رنگ، شکل، اندازه، سرعت، صدا، بو، لمس، طعم، اشیا و حرکت تمرکز داشت. دادههای جمع آوری شده از مطالعه با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا اثربخشی برنامه در افزایش درک کودکان از استعارههای بدنمند تعیین شود. نتایج حاکی از بهبود قابل توجهی در درک کودکان از استعارههای بدنمند پس از مداخله بود. یافتهها نشان داد که برنامه داستانخوانی مشترک میتواند یک برنامه مداخلهای مؤثر برای ارتقای مهارتهای زبانی و سوادآموزی کودکان با عملکرد بالا با اختلال طیف اختلال در خودماندگی ، به ویژه در درک مفاهیم انتزاعی مانند استعارههای بدنمند باشد. یافتهها: نتایج نشان داد که کودکان 3 تا 5 ساله در درک مفهوم انتزاعی استعارههای بدن از طریق برنامه داستان خوانی مشترک عملکرد بهتری داشتند. همچنین پس از اجرای برنامه، نمرات کودکان دارای عملکرد بالای طیف اختلال در خودماندگی در پس آزمون به طور معنی داری بهتر از نمرات آنها در پیش آزمون بود. نتیجه گیری: برنامههای داستانخوانی مشارکتی در آموزش مفاهیم انتزاعی و افزایش درک استعارههای بدنمند در کودکان با عملکرد بالا دارای اختلال در خودماندگی سه تا پنج ساله نقش قابل ملاحظهای دارد. در کارآزمایی بالینی از انتساب تصادفی دو گروه کنترل و آزمایش استفاده شد که گروه آزمایش شامل بیست کودک با عملکرد بالای طیف اختلال در خودماندگی و گروه کنترل شامل کودکان سالم بود. نتایج نشان داد که برنامه داستان خوانی مشترک برای کودکان دارای اختلال در خودماندگی با عملکرد بالا می تواند مهارت های درک استعاره بدن آنها را بهبود بخشد، و در نتیجه در ارتقاء تعاملات اجتماعی و مهارتهای ارتباطی موثر باشد. یافته های این مطالعه می تواند از توسعه مداخلات آموزشی با هدف بهبود کیفیت زندگی کودکان مبتلا به اختلال طیف اختلال در خودماندگی خبر دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
برنامه داستانخوانی مشارکتی - استعاره بدنمند - کودکان سالم- اختلال درخودماندگی دارای عملکرد بالا - 3-5 سالگی |
|
عنوان انگلیسی |
shared story reading intervention on the understanding of embodiment metaphor in children with autism |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of a shared story reading program in increasing the understanding of embodiment metaphors in high-functioning autistic children aged three to five. Autism is a neurodevelopmental disorder that affects social interaction, communication, and behavior. It poses challenges for individuals with autism to understand abstract concepts, such as embodiment metaphor. Previous research has highlighted the importance of improving the ability to understand embodiment metaphor, which can enhance social interactions for autistic children. Therefore, we aimed to explore the effectiveness of a joint story-reading program in increasing the understanding of embodiment metaphor in high-functioning autistic children. Methods: The shared story reading program used in this study was specifically designed to promote the understanding of embodiment metaphors in high-functioning children with autism spectrum disorder. The program involved reading stories to the children that contained embodiment metaphors, which are metaphors that involve the use of bodily sensations or experiences to convey abstract concepts. To help the children understand the abstract concepts behind the embodiment metaphors, the program used two paired-picture and story sets for each metaphor. One set was carefully designed to represent the abstract concept of the metaphor, while the other set represented an unrelated concept. This approach allowed the children to develop a deeper understanding of the metaphors and to apply this understanding to their own experiences. The study used a pre- and post-test design to evaluate the effectiveness of the shared story reading program. Before the intervention, the children's perception of embodiment metaphors was evaluated, and then again after the program was completed. The program included 10 sessions, each focusing on a different embodiment metaphor, including metaphors of color, shape, size, speed, sound, smell, touch, taste, objects, and movement. The data collected from the study were analyzed using SPSS software to determine the effectiveness of the program in increasing the children's understanding of embodiment metaphors. The results showed a significant improvement in the children's comprehension of embodiment metaphors after the intervention. This suggests that the shared story reading program can be an effective intervention technique for promoting the language and literacy skills of high-functioning children with autism spectrum disorder, particularly in understanding abstract concepts such as embodiment metaphors. Results: Our results demonstrated that the shared story reading program was effective in increasing the understanding of embodiment metaphors among three to five-year-old children. Furthermore, after the implementation of the program, the post-test scores of high-functioning children with autism spectrum disorder were significantly better than their pre-test scores. These findings suggest that a shared story-reading approach can enhance the comprehension of embodiment metaphors in high-functioning autistic children. Conclusion: In conclusion, our study highlights the effectiveness of collaborative story-reading programs in teaching abstract concepts and enhancing the understanding of embodiment metaphors in high-functioning autistic children aged three to five. Our clinical trial utilized random assignment to the control and experimental groups, with the experimental group consisting of 20 high-functioning children with autism spectrum disorder and the control group consisting of healthy children. The results of our study revealed that the shared story reading program for high-functioning autistic children can improve their body metaphor comprehension skills, which can potentially enhance their social interactions and communication skills. Further research is needed to explore the long-term effects of this approach and to develop tailored interventions for different subgroups of children with autism spectrum disorder. The findings of this study can inform the development of educational interventions aimed at improving the quality of life for children with autism spectrum disorder. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
shared story reading program - embodiment metaphor - healthy children - high functioning autism disorder - 3-5 years old |
|
نویسندگان مقاله |
جیران زبردست | Zebardast Jayran Departments of Cognitive Linguistics, Institute for Cognitive Science Studies (ICSS), Tehran, Iran گروه زبانشناسی شناختی، مؤسسه مطالعات علوم شناختی (ICSS)، تهران، ایران
سعیده شجاع رضوی | Shoja Razavi Saeede Research Institute of Iran Cultural Heritage, Handcrafts and Tourism organization (ICHTO), Tehran, Iran. پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران (ICHTO)، تهران، ایران
مهدیه کرمی | Karami Mahdieh Departments of Cognitive Linguistics, Institute for Cognitive Science Studies (ICSS), Tehran, Iran گروه زبانشناسی شناختی، مؤسسه مطالعات علوم شناختی (ICSS)، تهران، ایران.
محمد هادی احمدی | Ahmadi Mohammad Hadi Kharazmi University, Faculty of Psychology & Education, Department of Cognitive Linguistics, Tehran-Iran. دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی و تربیت، گروه روانشناسی، تهران-ایران
علیرضا مرادی | Moradi Ali Reza Department of Psychology, Institute for Cognitive Science Studies (ICSS), Tehran, Iran گروه روانشناسی شناختی ، موسسه مطالعات علوم شناختی (ICSS)، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1679-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روان شناسی شناختی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|