Health, Spirituality and Medical Ethics Journal، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارتباط میان حساسیت اخلاقی و حساسیت اضطرابی در دانشجویان پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: حساسیت اخلاقی توانایی شناخت کشمکش‌ها و نتایج اخلاقی در تصمیم‌گیری‌ها و حساسیت اضطرابی یک سازه تفاوت‌های فردی است که در آن فرد از نشانه‌های بدنی که با انگیختگی اضطرابی مرتبط است، میترسد. حساسیت‌اضطرابی نقش مهمی در تداوم اختلالات اضطرابی دارد. مطالعه حاضر با‌ ‌هدف تعیین ارتباط حساسیت اخلاقی و حساسیت اضطرابی در دانشجویان پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران انجام‌گرفت. روش کار : این پژوهش یک مطالعه توصیفی-همبستگی بود. نمونه‌ها شامل336 دانشجو پرستاری در تمامی مقاطع در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران در سال1399 بود. نمونه‌گیری به صورت مستمر و با استفاده از فضای مجازی صورت گرفت. در این پژوهش از شاخص‌های خود گزارشی اطلاعات موگرافیک، حساسیت‌اخلاقی(MSQ) و حساسیت ‌اضطرابی(ASI) استفاده شد. داده‌ها توسط نرم‌افزار spss نسخه16و آزمون‌های تحلیلی و توصیفی مانند کروسکال‌والیس و من‌ویتنی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها : نمره حساسیت‌اخلاقی و حساسیت‌اضطرابی در این مطالعه به ترتیب81 و4/31 بدست‌آمد. ضریب همبستگی بین حساسیت‌ اخلاقی و حساسیت‌ اضطرابی از نظرآماری معنادار نبود(238/0=P-065/0=r). همچنین دو مولفه ترس از نگرانی‌های بدنی با بعد خیرخواهی و صداقت ارتباط معناداری داشته‌ است.  نتیجه‌گیری:  با توجه به اینکه عدم علاقه به رشته پرستاری باعث افزایش حساسیت اضطرابی می شود، پیشنهاد می شود در رابطه با افزایش علاقه به پرستاری در دانشجویان فعالیت هایی صورت بگیرد. با وجود عدم ارتباط معنا دار بین این دو مولفه نباید از اهمیت این دو مولفه غافل شد و بهتر است مطالعاتی جهت شناخت بهتر مولفه‌های تاثیرگذار بر حساسیت‌اخلاقی و حساسیت‌اضطرابی و ارتقا این دو مولفه صورت بگیرد. کلید واژه ها:حساسیت اخلاقی، حساسیت اضطرابی، دانشجویان پرستاری
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حساسیت اخلاقی، حساسیت اضطرابی، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی The relationship between moral sensitivity and anxiety sensitivity in nursing students of Tehran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: Moral Sensitivity is the ability to recognize conflicts and moral consequences in decisions. anxiety sensitivity plays an important role in the continuation of anxiety disorders. This study aimed to determine the relationship between moral sensitivity and anxiety sensitivity in nursing students of Tehran University of Medical Sciences.  Method: This research was a descriptive-correlational study. The samples included 336 nursing students in all grades in medical sciences universities of Tehran province in 2021. Sampling was done continuously using social media. In this research, self-report indicators of demographic information, moral sensitivity (MSQ), and anxiety sensitivity (ASI) were used. Data were analyzed using SPSS-16 software and analytical and descriptive tests like Kruskal Wallis and Mann Whitney.  Results: The score of moral sensitivity and anxiety sensitivity in this study was obtained as 81 and 31/4 respectively. The correlation coefficient between moral sensitivity and anxiety sensitivity was not statistically significant (r=0.065-P=0.238). Also, the two components of fear of physical concerns have a significant relationship with the dimensions of benevolence and honesty.  Conclusion: Considering that the lack of interest in the nursing field increases anxiety sensitivity, it is suggested that activities be done to improve interest in nursing among students. Despite the lack of a meaningful relationship between these two components but the importance of these two components should not be neglected and it is better to conduct studies to better understand the components affecting moral sensitivity and anxiety sensitivity as well as the promotion of these two components.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Moral Sensitivity, Anxiety Sensitivity, Students, Nursing

نویسندگان مقاله امیر رضا قاسمی پور همبری | amir reza ghasemi pour hombari
دانشجوی کارشناسی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران ، ایران

زهرا عرفانی | Zahra Erfani
دانشجوی کارشناسی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران ، ایران

نگار حاجی نسب | Negar Hajinasab
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران

ریحانه کریمیان | reyhaneh karimian
دانشجوی کارشناسی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران ، ایران

زهرا کاشانی نیا | Zahra Kashannia
استادیار ، کارشناسی ارشد آموزش پرستاری کودکان ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران ، تهران ، ایران


نشانی اینترنتی http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-442-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات