مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی همبستگی استرس ادراک شده با مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال ۱۴۰۱
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بیماری همه­گیر کووید-19 منجر به تضعیف سلامت روان عموم جامعه بالاخص دانشجویان شد. دانشجویان در مواجهه با موقعیت‌های استرس‌زای بی‌سابقه، استراتژی‌های مختلف مقابله­ای را به کار گرفته‌اند. هدف این مطالعه تعیین همبستگی استرس ادراک شده با مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی (امیدواری، خوش‌بینی، تاب‌آوری، خودکارآمدی) در دانشجویان پرستاری و مامایی در دوران دوران همه­ گیری کرونا بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی-همبستگی بر روی 178 دانشجوی سال سوم و چهارم پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند، انجام شد. داده­ها از اردیبهشت تا تیر ماه 1401 با استفاده از پرسشنامه­های آنلاین جمع­آوری شد. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن نسخه 14 سؤالی و پرسشنامه سرمایه‌های روانشناختی لوتانز بود. داده­ها با استفاده از آزمون t مستقل، آنالیز واریانس یک­طرفه، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه در نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها: نتایج مطالعه حاضر همبستگی منفی و معنادار بین استرس ادراک شده و مؤلفه­های سرمایه روان­شناختی نشان داد (001/0>P، 5/0-=r). آنالیز رگرسیون خطی چندگانه نشان داد بعد خوش­بینی (001/0>P، 36/0-=β)، بعد خودکارآمدی (001/0=P، 30/0-=β)، مراجعه به روانشناس (005/0=P، 17/0-=β)، و بعد تاب­آوری (043/0=P، 16/0=β) به ترتیب از عوامل پیشگویی­کننده استرس در دانشجویان بودند. این عوامل توانستند 32 درصد از تغییرات متغیر استرس ادراک شده را پیش­بینی کنند. نتیجه­گیری: با توجه به همبستگی منفی بین سرمایه­های روانشناختی و استرس ادراک شده در دانشجویان شایسته است در راستای ارتقا سطح سرمایه­های روانشناختی دانشجویان با هدف پیشگیری و کنترل استرس آنها برنامه­ریزی­های مناسبی صورت گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس ادراک شده، مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی، دانشجویان پرستاری - مامایی، کووید-19

عنوان انگلیسی Relationship between perceived stress and psychological capital components in nursing and midwifery students in Ahvaz Jundishapur University of Medical sciences, 2022
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: The covid-19 epidemic led to the weakening of the mental health of the general society, especially students. Faced with unprecedented stress situations students have employed various coping. Thus, the aim of this study was to determine the correlation between perceived stress and the psychological capital component (hope, optimism, resilience, self-efficacy) in nursing and midwifery students during the Corona pandemic. Materials & Methods: This study was a descriptive-correlational study conducted on 178 third and fourth-year nursing and midwifery students at Ahvaz Jundishapur University of medical sciences. Subjects were selected using a census method. The data were collected from May 2022 to Jun 2022 using an online questionnaire (a demographic checklist, Perceived Stress Scale 14 items questionnaires, and Luthans Psychological Capital Questionnaire). Data were analyzed using an independent t-test, one-way ANOVA, Pearson's correlation coefficient, and multiple linear regression in SPSS-22. Results: A significant and negative correlation was found between perceived stress and psychological capital components (P< 0.001, r=-0.5). Regression models showed that the dimension of optimism (P< 0.001, β=-0.36), the dimension of self-efficacy (P=0.001, β=-0.30), referring to a psychologist (0.005) P=-0.17, β=-0.17), and the dimension of resilience (P=0.043, β=0.16) were predictors of perceived stress in nursing and midwives' students, respectively. These factors were able to predict 32% of the changes in the perceived stress variable. Conclusion: Considering the negative correlation between psychological capital and perceived stress in students, it is necessary to make appropriate plans in order to improve the level of psychological capital of students with the aim of preventing and controlling stress in students.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله perceived stress, psychological capital, nursing-midwifery students, covid-19

نویسندگان مقاله شقایق صالحی | shaghayegh Salehi
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

نگار لیلتن | negar leylatan
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

مهرناز احمدی | mehrnaz Ahmadi
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1577-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری-روانپرستاری
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات