راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱۱-۱۹

عنوان فارسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناخت بر میزان آگاهی‌های فراشناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: تحقیقات نشان می‌دهد که آگاهی‌های فراشناختی برای موفقیت تحصیلی فراگیران ضرورت دارد. برخی عوامل، در رشد این آگاهی‌ها مؤثر هستند. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر آگاهی‌های فراشناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان می‌باشد. روش‌ها: پژوهش نیمه تجربی پس و پیش آزمون، تعداد 40 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان به روش تصادفی منظم از کل جامعه آماری دانشجویان پرستاری انتخاب شدند. دانشجویان به دو گروه آزمون و کنترل انتخاب و به گروه آزمون، راهبردهای فراشناخت آموزش داده شد. از پرسشنامه استاندارد آگاهی‌های فراشناختی (MAI) جهت سنجش میزان آشنایی دانشجویان با راهبردهای مطالعه استفاده شد. جهت تعیین عملکرد تحصیلی از معدل پایان ترم در دو ترم استفاده شد. داده‌ها وارد نرم‌افزار SPSS 21 شد و با آزمون t و آمارهای توصیفی تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین کل نمرات دانشجویان گروه آزمون از آگاهی‌های فراشناختی در پس آزمون به شکل معناداری از میانگین گروه کنترل بیشتر بود (001/0P=). همچنین آموزش راهبردهای فراشناخت به گروه آزمون به طور معناداری بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیر مثبت داشته است (05/0P<). نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش فراشناخت بر آگاهی‌های فراشناختی، و همچنین ضرورت آگاهی‌های فراشناختی برای موفقیت تحصیلی، آموزش این راهبردها به دانشجویان پیشنهاد می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of teaching metacognitive strategies on students’ metacognitive awareness and academic performance of students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Studies show that metacognitive awareness is necessary for students’ academic achievement. Some factors affect the development of this awareness. The aim of this study is to assess the effect of teaching metacognitive strategies on metacognitive awareness and academic performance of students of Al Boye Gorgan Nursing School. Methods: These quasi-experimental and populations were nursing students of the University of Medical Sciences. Forty students were selected randomly, the experimental group was taught strategies to study and learn. The standard questionnaire of metacognitive awareness (MAI) was used to measure students' familiarity with strategies. To determine the academic performance of the the last two term final average was used. Data were analyzed by software SPSS 21 software and t-test and descriptive statistics. Results: The mean score of metacognitive awareness in the test group was significantly higher than the control group (P=0.001). Teaching and learning strategies and study group had a significantly positive impact on students' performance As well (P< 0.05). Conclusion: Due to the positive effect of education on knowledge and learning metacognitive reading strategies and metacognitive knowledge is necessary for academic achievement, teaching students these strategies are proposed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عابد نوری | a noori


اکرم ثناگو | a sanagoo


میترا امینی | m amini


مهین ادیب | m adib


لیلا جویباری | l jouybari



نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-72-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-288041.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات