|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۲۱-۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
مروری بر مدیریت دانش و اهمیت آن در عملکرد پرستاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: بخش بهداشت و درمان و به خصوص کادر پرستاری تحت عنوان سازمان خدمات حرفهای شناخته میشود و به دلیل ارتباط با سلامت جامعه، نیازمند استفاده از روشهایی کارا در ارائه خدمات میباشد. این امر تنها با استفاده از روشهای نوین مدیریت اطلاعات و تخصیص زمان مناسب به مدیریت دانش امکانپذیر است. هدف از این مطالعه، مروری بر مفهوم و اجزاء مدیریت دانش و اهمیت آن در عملکرد پرستاری است. روشها: این مطالعه در سال 1394 با مرور منابع و مقالات منتشرشده و در دسترس داخلی و خارجی مرتبط با مدیریت دانش در پرستاری و جستجو در بانکهای اطلاعاتی Pubmed، Scopus، Proquest، Elsevier، Google Scholar، Iranmedex و SID انجام گردید. محدوده زمانی انتخاب مقالات سالهای 1995 تا 2015 بود. مقالاتی که زبان اصلی آنها غیر از زبان فارسی یا انگلیسی بود، از مطالعه خارج گردید. یافتهها: پرستاران که در عملکرد خود به طور ویژهای از مدیریت دانش استفاده میکنند، جهت اجرای فرآیند پرستاری از ترکیب دانش مراقبت بهداشتی با دانستهها و تجربیات خود بهره میگیرند. این عمل میتواند توسط فناوریهایی مثل سیستمهای مدیریت دانش و با انتخاب راهبردهای مناسب نظیر درونیسازی و برونیسازی انجام گردد. نتیجهگیری: نحوه استفاده پرستاران از دانش و اطلاعات و کاربرد و مدیریت موثر آن در فرآیند پرستاری، تأثیر حیاتی در کیفیت مراقبت از بیمار دارد. سیستمهای مدیریت دانش پرستاری باید با استفاده از فناوری اطلاعات، از فرآیندهای مدیریت دانش در جهت ارائه موثر فرآیند پرستاری و فعالیتهای مربوطه بهره بگیرند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Reviewing knowledge management and its significance in nursing practice |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Health care systems, especially nurses are identified as professional organization services and require the use of efficient ways to deliver services because of relationship with health community. It is possible only using new information management techniques and allocation of appropriate time for knowledge management. The aim of this study was to review the concept of knowledge management and its significance in nursing practice. Methods: This study was conducted in 2015 with reviewing available literature and articles related to knowledge management in nursing and searching in databases such as Pubmed, Scopus, Proquest, Elsevier, Google Scholar, Iranmedex and SID. English and Persian articles published in 1995 to 2015 were selected. Results: The nurses, who benefit knowledge management especially in their performance, use a combination of the knowledge of health care with their experiences for implementation nursing process. This can be achieved by technologies such as knowledge management systems, and selection of appropriate strategies, such as internalization and externalization. Conclusion: How nurses use knowledge and information and how effective applicant manages it in the nursing process, has critical impact on the quality of patient care. Knowledge management systems should benefit knowledge management processes using information technology for the effective delivery of the nursing process and related activities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فروزان آتش زاده شوریده | f atashzadeh shorideh
الهام ایمانی | e imani
منصوره زاغری تفرشی | m zagheri tafreshi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-98-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-288042.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|