راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۴۹-۵۹

عنوان فارسی رابطه علّی ادراک حمایت عاطفی معلم با عملکرد زبان انگلیسی با میانجی‌گری احساس تعلق، لذت، نااُمیدی، خودکارآمدی و تلاش تحصیلی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه‌ی علّی ادراک حمایت عاطفی معلم با عملکرد زبان انگلیسی با میانجی‌گری احساس تعلق، لذت تحصیلی، نااُمیدی تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و تلاش تحصیلی در دانش‌آموزان سال اول دبیرستان شهر اهواز بود. روش‌ها: روش شرکت‌کنندگان در این پژوهش، 180 نفر از دانش‌آموزان پسر سال اول دبیرستان شهر اهواز بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای (نسبتی) انتخاب شدند. ابزارهای استفاده‌شده در این پژوهش، مقیاس حمایت عاطفی معلم، احساس تعلق به مدرسه و تلاش تحصیلی Sakiz، خرده مقیاس‌های ناامیدی تحصیلی و لذت تحصیلی پرسشنامه‌ی هیجان‌های پیشرفت پکران و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی پاتریک، هیکس و رایان بودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده روش تحلیل مسیر انجام گرفت. جهت آزمون روابط غیرمستقیم از روش بوت استراپ (نرم‌افزار 18 (AMOS- استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان دادند، که متغیر برونزای ادراک حمایت عاطفی معلم به طور مستقیم با متغیر درون‌زای عملکرد زبان انگلیسی معنی‌دار نبود اما با میانجی‌گری، لذت تحصیلی، ناامیدی تحصیلی روی عملکرد زبان انگلیسی معنی بود. همچنین بین احساس تعلق به مدرسه و تلاش تحصیلی با میانجی خودکارآمدی تحصیلی و ناامیدی تحصیلی رابطه غیرمستقیم معنی‌داری یافته شد. برازش بهتر از طریق حذف مسیرهای غیرمعنی‌دار ادراک حمایت عاطفی معلم به عملکرد در زبان انگلیسی، احساس تعلق به ناامیدی تحصیلی، درک حمایت عاطفی معلم به ناامیدی تحصیلی، ناامیدی تحصیلی به عملکرد زبان انگلیسی و ادراک حمایت عاطفی معلم به خودکارآمدی تحصیلی حاصل شد. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این مطالعه، سازه‌های هیجانی، انگیزشی و یادگیری در افزایش عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The causal relationship between teacher affective support with performance in English using the mediation of sense of belonging, enjoyment, Hopelessness, self-efficacy, and academic effort
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The purpose of the present research was the study of the causal relationship between teacher affective supports with performance in English using the mediation of sense of belonging, academic enjoy, academic Hopelessness, academic self-efficacy, and academic effort among first grade of high school students in Ahwaz. Methods: The participants were 180 male students of first grade high school in Ahvaz who were selected using multistage random sampling method. The instruments used in the research was teacher affective support, sense of belonging to school, academic effort scale Sakiz's, subscales of academic hopelessness and academic enjoyment of Pekrun's achievement emotions questionnaire, and Patrick, Hix, and Ryan's academic self-efficacy questionnaire. The evaluation of the proposed model was carried out using path analysis method. Bootstrap (Amos-18) was used to examine direct and indirect relationships. Results: The results showed that the exogenous variable of teacher affective support was not directly significant with the endogenous variable performance in English but it was significant with the mediation of academic enjoyment, and academic hopelessness. Also, an indirect significant relationship found between sense of belonging to school and academic effort with the mediation of academic self-efficacy and academic hopelessness. Better evaluation obtained by elimination of insignificant paths of teacher affective support to performance in English, of sense of belonging to academic enjoyment, perceived teacher affective support for academic hopelessness, academic Hopelessness to English performance, and perceived teacher affective support for academic self-efficacy. Conclusion: The findings of this study, emotional structures, motivation and learning are effective in improving academic achievement in English.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیروس عالی پور | s allipour birgani


منیجه شهنی ییلاق | m shehni yailagh


حکیم سحاقی | h sahaghi



نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-83-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-288044.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات