راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۶۱-۶۶

عنوان فارسی بررسی همبستگی نمرات دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مقاطع مختلف آموزشی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: یکی از خصوصیات مهم هر آزمونی، سنجش این نکته است که یک آزمون تا چه اندازه نمرات آزمون دیگری را که آزمون ملاک نام دارد، پیش‌بینی می‌کند. این نوع سنجش را می‌توان از طریق تعیین میزان همبستگی نمره یک آزمون با نمره آزمون دیگر اندازه‌گیری کرد. این مطالعه به منظور تعیین میزان همبستگی نمرات دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مقاطع مختلف تحصیلی انجام شده است. روش‌ها: در این پژوهش، 55 دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ورودی 82 و 83 که تمام مراحل آموزشی خود را به پایان رسانیده بودند، به صورت سرشماری در سال 1393 مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات شامل معدل دوره‌های علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی، کارورزی و نمرات امتحانات جامع علوم پایه و پیش کارورزی بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 19 و با استفاده از روش‌های آماری توصیفی (تعداد و درصد) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته‌ها: همبستگی بین معدل هر دوره با دوره بعدی به تدریج از علوم پایه به علوم بالینی کاهش یافته بود. بیشترین همبستگی بین معدل علوم پایه و فیزیوپاتولوژی با 814/0=r و کمترین همبستگی بین معدل دوره فیزیوپاتولوژی و کارورزی با 334/0=r بود. امتحان جامع علوم پایه بیشترین میزان همبستگی را با معدل علوم پایه داشت (746/0=r) و به تدریج این همبستگی در دوره‌های بعدی کم شده بود. بین امتحان جامع پیش کارورزی با معدل دوره کارورزی کمترین میزان همبستگی (463/0=r) دیده شد. نتیجه‌گیری: کاهش همبستگی بین معدل دوره‌ها از علوم پایه به علوم بالینی می‌تواند ناشی از متفاوت بودن نوع آموزش در این دوره‌ها و عدم ارزیابی دقیق عملکرد دانشجو در دوره‌های بالینی باشد. همچنین همبستگی کمتر نمرات امتحانات جامع با معدل دوره‌های بعد از خود می‌تواند به دلیل استفاده از فقط یک روش ارزشیابی (چهارگزینه‌ای) و عدم به‌کارگیری روش‌های مختلف و نوین ارزشیابی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روایی، روایی ملاکی، روایی پیش‌بینی کننده، ارزشیابی

عنوان انگلیسی Correlation between scores obtained by medical students in various educational courses and Basic Sciences and Pre-internship Comprehensive Exams
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Predictive validity is one of important characteristics of a test; it means that what extent a test predicts scores of criterion test. This type of validity can be obtained through determining correlation between scores of two tests. This study was performed to determine correlation between the scores obtained by medical students in various educational courses, basic sciences and pre-internship comprehensive exams. Methods: In this study, 55 students of Ardabil University of Medical Sciences, accepted within 2004-5 and completed all stages of their training were studied. Information included scores averages in basic sciences, physiopathology, externship, and internship courses and scourges of basic sciences and pre-internship comprehensive exams. Data were analyzed with SPSS software using descriptive statistics (number and percentage) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient). Results: The correlations between the averages of each semester from basic science to clinical sciences gradually declined. The highest correlation was between the average of basic sciences and physiopathology courses (r=0.814) and the lowest correlation was between the average of physiopathology and internship courses (r=0.334). On the other hand comprehensive test of basic sciences had the highest correlation with the average of basic sciences course (r=0.746) and gradually, this correlation declined in the next periods. Pre-internship comprehensive exams had the lowest correlation with the average of pre-internship courses (r=0.463). Conclusion: The low correlations between averages ofeach semester from basic science to clinical sciences may cause by different types of training in this courses and the lack of accurate assessment of student performance in the clinical course. The low correlations between scores of comprehensive exams and averages of next courses may cause by using one method of evaluation (multiple choice questions) in these tests and not using new and different methods of evaluations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اکبر پیرزاده | a pirzadeh


شبنم آهنگرداودی | sh ahangar davoodi


بیتا شهباززادگان | b shahbazzadegan


فیروز امانی | f amani


کاظم آخربین | k akharbin



نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-118-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-288045.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات