راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۴-۱۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش مهارت تصمیم‌گیری بر درک از تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: هدف از آموزش پرستاری کمک به پرستاران در کسب دانش، مهارت و نگرش است که آن‌ها را قادر به تصمیم‌گیری بالینی می‌سازد. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر آموزش مهارت تصمیم‌گیری بر درک از تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان پرستاری بود. روش ها: این مطالعه نیمه تجربی با دو گروه تصادفی به صورت پیش و پس‌آزمون و با حضور 51 نفر از دانشجویان سال سوم پرستاری در دانشکده پرستاری مامایی شیراز در سال 1390 انجام گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه درک از تصمیم‌گیری بالینی جنکینز جمع‌آوری و سپس نمره درک از تصمیم‌گیری بالینی دو گروه، در مراحل قبل، بلافاصله و دو ماه بعد از مطالعه با استفاده از SPSS 14 و روش‌های آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد که گروه آزمایش در سه بعد از ابعاد چهارگانه پرسشنامه درک از تصمیم‌گیری بالینی و نمره کل آزمون دارای تفاوت معنی‌داری با گروه شاهد بود. در واقع گروهی که تحت آموزش مهارت تصمیم‌گیری بودند، درک بالاتری از تصمیم‌گیری بالینی داشتند. نتیجه‌گیری: به منظور بهبود تصمیم‌گیری بالینی پرستاران، آموزش مهارت تصمیم‌گیری بالینی می‌تواند بخشی از برنامه آموزش پرستاری باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصمیم‌گیری بالینی، دانشجویان پرستاری، آموزش

عنوان انگلیسی The effect of decision making skill training on perception of clinical decision making of nursing student
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of education to nursing student is to help them to acquire knowledge, skill and attitudes which they need to overcome on clinical decision making. The purpose of this study was to examine effects of decision making skill training on perception of clinical decision making. Methods: The study was done with two groups pretest-posttest design. A randomly sample of 51 nursing students (5th semester) was obtained that divided into 2 groups as experimental and control group. The data were collected using a demographic questionnaire and and the Clinical Decision Making in Nursing Scale (CDMNS). Experimental group (n=24) was given the decision making skills training in an 8 session. CDM determined and compared in 3 times, pre interventional stage, immediately and 2 month after the intervention. Results: The finding of this study by statistical test based on repeated measurement test, there is significant statistical difference in the mean grade of experimental group’s student's decision making skills, where in control group there isn’t any significant difference. Therefore, the group who obtained the decision making skills training demonstrated better perception of clinical decision-making. Conclusion: The decision making training would be a structured training program for the nursing students in order to improve their clinical decision making.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clinical Decision Making, Nursing Students, Education

نویسندگان مقاله راضیه بیگی بروجنی | r beighi
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)

سمیره عابدینی | s abedini
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-58-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-288057.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات