|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱۱-۱۹
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی درک دانشجویان مامایی از محیطهای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: تغییرات ایجادشده در آموزش علوم پزشکی سراسر جهان، اهمیت درک دانشجویان از محیط آموزشی را بیشتر مورد توجه قرار داده است. هدف از این پژوهش، ارزیابی درک دانشجویان مامایی از محیطهای آموزشی خود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون بود. روش ها: این پژوهش از نوع مقطعی است که در آن 104 نفر از دانشجویان رشته مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد DREEM بود. این پرسشنامه شامل 50 گویه در 5 حیطهی ادراک دانشجو از یادگیری، اساتید، توانایی علمی خود، جو آموزشی و شرایط اجتماعی خود است. یافتهها: پژوهش نشان داد که میانگین کلی نمره محیط آموزشی از نظر دانشجویان 7/127 از 200 بود که به معنی حد متوسط است. بیشترین نمره میانگین ادراک دانشجویان 8/22 از حداکثر 32 (6/69 درصد) به حیطه ادراک دانشجو از توانایی علمی خود و کمترین نمره میانگین ادراک دانشجویان 11/17 از حداکثر 28 (1/61 درصد) به حیطه ادراک دانشجو از شرایط اجتماعی خود مربوط بود. دانشجویان دورهٔ کارورزی در مقایسه با دانشجویان دورهٔ نظریه به طور معنیدار رضایت بیشتری از محیطهای یادگیری خود داشتند (001/0P=). نتیجهگیری: اگرچه دانشجویان درک مثبتی از محیط یادگیری خود دارند اما برخی فاکتورهای شناساییشده توسط دانشجویان نیاز به تصحیح دارد و ضروری است تا مدیران برای ایجاد محیط آموزشی مناسب در جهت ارائه و حفظ یادگیری باکیفیت، تلاش بیشتری کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
، محیط یادگیری، DREEM، دانشجویان مامایی ، |
|
عنوان انگلیسی |
Midwifery students' perception of learning environments in Islamic Azad University |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The universal Changes in medical education have paid more attention to the importance of students' perception of their educational environment. The aim of this research was to measure the midwifery students’ awareness of their learning environment at Islamic Azad University Kazerun branch. Methods: This was a cross-sectional study in which 104 midwifery students from Islamic Azad University Kazerun branch participated. Data collection instrument was DREEM (Dundee Ready Educational Environment Measure). This standard questionnaire includes 50 items in five domains: students' perception of learning, teachers, learning environment along with academic and social self-perception. The obtained data was analyzed using SPSS 20. Results: The findings showed that the total mean of DREEM score was 127.7 out of 200 which represents an average awareness of educational environment. The highest DREEM mean score was 22.8 out of 32 (69.6%) for students' academic self-perception and the lowest mean score was 17.11 out of 28 (61.1%) for students' social self-perception.Intern students were more satisfied with their learning environments than the students of theory courses (P=0.001). Conclusion: The school’s educational environment was generally perceived positively by the students, yet specific areas were also identified which needed to be improved. It is essential for managers to make a greater effort to create an appropriate educational environment in order to provide and maintain high quality learning environments for students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Learning environment, DREEM, midwifery students |
|
نویسندگان مقاله |
سهیلا ضیایی | s ziaee
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-60-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-288058.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|