راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۲۰-۲۵

عنوان فارسی تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی دختران دبیرستانی شهر سیریک در خصوص کم خونی فقرآهن
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: فقر آهن شایع‌ترین مشکل تغذیه‌ای در جهان و یکی از عمده‌ترین علل کم‌خونی، به خصوص در دختران است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی دختران دبیرستانی شهر سیریک در خصوص کم‌خونی فقر آهن انجام شد. روش ها: این مطالعه از نوع مداخله‌ای و نیمه تجربی است. نمونه‌های مورد پژوهش، 190 دانش‌آموز دختر مقطع اول تا سوم دبیرستان شهر سیریک بودند که به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار داده شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه‌ای محقق ساخته، شامل دو بخش سوالات دموگرافیک و سوالات سنجش آگاهی بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. سپس برنامه آموزشی برای گروه مداخله انجام گردید و پس از گذشت 2 ماه مجدداً همان پرسشنامه به شرکت‌کنندگان داده شد تا تکمیل نمایند. اطلاعات گردآوری‌شده توسط نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون‌های t-test, Chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین سن شرکت‌کنندگان 2/1±25/16 سال بود. میانگین نمره آگاهی دو گروه مداخله و کنترل قبل از آموزش تفاوت معنی‌داری نداشت، اما پس از آموزش میانگین نمره آگاهی در گروه مداخله به صورت معنی‌داری بالاتر از گروه کنترل بود (05/0P<). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه بیانگر تأثیر آموزش بر میزان آگاهی دانش‌آموزان در زمینه کم‌خونی فقر آهن بود. لذا پیشنهاد می‌گردد برنامه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان دختر در تمامی سطح تحصیلی به اجرا درآید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of education on knowledge of high school female’s students of Sirik about iron deficiency anemia
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Iron deficiency is the most common nutritional deficiency worldwide and is one of the most important causes of anemia especially among girls. The aim of this study was to determine the effect of education on knowledge of high school female’s students of Sirik about iron deficiency anemia. Methods: An interventional study was performed on 190 high school females’ students (grade1 to 3) in Sirik, which were selected by simple random sampling method. Subjects divided into intervention and control groups. Then the required data including demographic and knowledge were gathered by a questionnaire. Validity and reliability of questionnaire was approved. Two months after educational programs, the post test was done. Analysis was performed by SPSS software and T test and Chi- square tests. A p-value less than 0.05 were considered as significant. Results: Mean age of subjects was 16.25±1.2. The difference between knowledge about anemia before intervention was not statistically significant but after intervention, knowledge of intervention group and control group was significantly deferent (P< 0.05). Conclusion: This study finding showed that education can effect on students' knowledge toward anemia. Therefore we suggest implementing an educational plan for girl's students in large scale.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صدیقه عابدینی | s abedini


شهلا نورالدین | sh noraddin


شکر الله محسنی | sh mohseni



نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-96-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-288059.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات