راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۲۶-۳۷

عنوان فارسی بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک‌شده و خود کارآمدی تحصیلی با سازگاری اجتماعی در دانشجویان جندی شاپور اهواز
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک‌شده و خود کارآمدی تحصیلی با سازگاری اجتماعی بود. پژوهش از نوع همبستگی و پیش‌بینی هست. روش ها: جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بودند که از بین آن‌ها 200 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های حمایت اجتماعی ادراک‌شده (MSPSS)، پرسشنامه خود کارآمدی تحصیلی توسط پاتریک، هیکس و رایان، پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل جمع‌آوری و با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون به کمک نرم‌افزار آماری SPSS 19 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین حمایت اجتماعی ادراک‌شده و خود کارآمدی با سازگاری اجتماعی رابطه‌ای معنی‌دار وجود دارد. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون به روش ورود همزمان نشان داد که متغیرهای پیش‌بینی، 34 درصد از سازگاری اجتماعی را تبیین می‌کنند. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این مطالعه، حمایت اجتماعی حمایت‌های کسب‌شده توسط فرد، سبب ارتقای سلامت روان و سازگاری اجتماعی دانشجویان می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حمایت اجتماعی ادراک شده، خودکارآمدی تحصیلی، سازگاری اجتماعی

عنوان انگلیسی The relationship between perceived social support and Academic self-efficacy with social adjustment
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The current study aimed to determine the relationship between perceived social support and Academic self-efficacy with social adjustment. The research plan was correlational and predictive. Methods: The participants of the research were all of students of Jondishapour Medical University of Ahvaz among whom 200 students were selected randomly. The data was collected using Perceived Social Support Scale (MSPSS), Patrick, Hicks and Ryan Academic Self-Efficacy Scale, Bell Social Adjustment Questionnaire and was analyzed using correlation coefficient, regression and statistical software program SPSS 19. Results: The results indicated that there was a positive significant relationship between perceived social support and self-efficacy with social adjustment. Furthermore, the results of simultaneous entry regression analysis showed that the predictive variables could explain 34% of social adjustment. Conclusion: According to the findings, perceived social support leads to increased mental health and social adjustment among students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیروس عالی پور بیرگانی | s alipour birgandi


حکیم سحاقی | h sahaghi


آرش جلوداری | a jelodari



نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-60-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-288060.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات