راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۵۸-۶۷

عنوان فارسی بررسی رابطه حمایت عاطفی ادراک شده و لذت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان جندی شاپور اهواز
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه حمایت عاطفی ادراک شده و لذت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان جندی شاپور اهواز بود. پژوهش از نوع همبستگی و پیش بینی می‌باشد. روش ها: جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بودند که از بین آنها 180 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های حمایت عاطفی ادراک شده و خرده‌ لذت تحصیلی از پرسشنامه‌ی هیجان‌های پیشرفت پکران جمع‌آوری و با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون به کمک نرم‌افزار آماری SPSS 18 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین حمایت عاطفی ادراک شده و پیشرفت تحصیلی و نیز بین لذت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنی‌داری (01/0P<) وجود دارد. از سویی دیگر، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای پیش بین، متغیر ملاک را به طور معنی‌داری تبیین می‌کنند. لذت تحصیلی سهم بیشتری در پیش‌بینی و تبیین پیشرفت تحصیلی دارد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که با ارتقا حمایت عاطفی و لذت تحصیلی می‌توان پیشرفت تحصیلی دانشجویان را افزایش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The relationship between perceived Affective support, Academic pleasure and Academic Achievement in students of Jondishapour University, Ahvaz, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This was a correlational prospective study which aimed to determine the relationship between perceived Affective support, Academic pleasure and Academic Achievement. Methods: The participants of this study (180) were selected randomly from students of Jondishapour University of Medical of Sciences. The data was collected using Perceived Affective Support Scale, subscale of Academic pleasure of Pekrun's Achievement Emotions Questionnaire, and was analyzed through correlation coefficient and regression using SPSS 18. Results: The results indicated that there is a significant positive relationship between both perceived Affective support and Academic Achievement, and also Academic pleasure and Academic Achievement (P< 0.01). Moreover the results of multiple regressions showed that the prediction variants explain the certified variants meaningfully. Academic pleasure is more predicting and explaining for Academic Achievement. Conclusion: The results presented that the students’ Academic Achievement can be enhanced by improving perceived Affective support and Academic pleasure.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیروس عالی پوربیرگانی | s allipour birgani
shahid chamran university
دانشگاه شهید چمران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

حکیم سحاقی | h sahaghi
shahid chamran university

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

ژاله مریدی | j moridi
دانشگاه ازاد اسلامی هرمزگان


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-83-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-288063.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات