راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۲۰-۲۸

عنوان فارسی تأثیر آموزش مهارت تصمیم‌گیری بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: تفکر انتقادی و تصمیم‌گیری از مهارت‌های لازم برای پرستاری هستند که سبب عملکرد ایمن و سودمند آنان می‌شوند و از شاخص‌های پرستاری مؤثر به حساب می‌آیند. روش ها: این مطالعه نیمه تجربی با دو گروه تصادفی به صورت پیش و پس آزمون و با حضور 51 نفر از دانشجویان سال سوم پرستاری در دانشکده پرستاری مامایی شیراز در سال 1390 انجام گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب جمع‌آوری و سپس نمره تفکر انتقادی دو گروه، در مراحل قبل، بلافاصله و دو ماه بعد از مطالعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد که گروه آزمایش در ابعاد تجزیه و تحلیل (001/0≥)، استنباط (001/0≥)، استدلال استقرایی (001/0≥) و نمره کل آزمون (001/0≥) دارای تفاوت معنی‌داری نیست به گروه شاهد در مراحل مختلف مطالعه بود. در واقع گروهی که تحت آموزش مهارت تصمیم‌گیری بودند، نمره بالاتری در آزمون تفکر انتقادی کسب نمودند. نتیجه‌گیری: بنابراین به نظر می‌رسد که آموزش‌های برنامه‌ریزی‌شده در بهبود تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری لازم باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی، تصمیم‌گیری، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی The effect of decision making training on critical thinking in nursing students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Citical thinking & decision making skills are a requirement for nurses to be safe, competent and skillful practitioners and suggest these are essential to true autonomy and as the hallmark of the effective nursing care. Methods: This was a semi experimental study conducted on a randomly-selected experimental and control group, in 2011. The participants were 51 senior nursing students from Shiraz nursing and midwifery school. Pre and post tests were applied. The data was gathered using a questionnaire involving demographic information along with California Critical Thinking Scale. The critical thinking scores of the two groups were assessed before, right after and two months after the study. Findings: The findings presented the statistically significant differences of the experimental group in terms of analysis (< 0.001), deduction (< 0.001), inductive reasoning (< 0.001) and the general score (< 0.001) compared with the control group. In fact, the participants who received decision-making-skill training got a higher grad for their critical thinking ability. Conclusion: The decision making training would be a structured training program for the nursing students in order to improve their critical thinking.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Critical Thinking, Decision Making, Nursing Students

نویسندگان مقاله راضیه بیگی | r beigi


سمیره عابدینی | s abedini



نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-58-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-288066.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات