|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۴۰-۴۷
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه تفکر انتقادی در دانشجویان سال اول و آخر کارشناسی اطاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال ۱۳۹۰ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: پرورش قوه استدلال، استنباط و قضاوت مقصد اصلی تعلیم و تربیت است. آموزش مهارتهای تفکر انتقادی میبایست اولویت اصلی در برنامهریزیهای آموزش باشد. آموزش تفکر انتقادی میتواند منجر به افزایش یادگیری، کسب مهارتهای حل مسئله، تصمیمگیری و خلاقیت گردد، دانشجویانی که تفکر خلاق و انتقادی دارند، کمتر به قضاوت و نتیجهگیریهای غلط تئوریکی میپردازند بلکه بیشتر سعی میکنند بر روی موضوعات بالینی متمرکز گردند که میتواند خلأ میان آموزش نظریه و بالین را کاهش دهد. مطالعه حاضر باهدف مقایسه توانایی تفکر انتقادی دانشجویان سال اول و آخر کارشناسی رشتههای هوشبری و اتاق عمل انجام شد. روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی – مقایسهای است. جمعیت مورد مطالعه را دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشکده پیراپزشکی بیرجند و فردوس تشکیل میدادند که به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی استاندارد کالیفرنیا فرم ب بود و دارای 34 سؤال چندگزینهای با یک پاسخ صحیح در 5 بعد مهارتهای شناختی تفکر انتقادی شامل تحلیل، استنباط، ارزشیابی، استدلال استقرایی، استدلال قیاسی بود. یافتهها: از 120 دانشجوی مورد مطالعه 2/38% رشته هوشبری و 8/61% رشته اتاق عمل بودند. 8/60% در دانشکده پیراپزشکی بیرجند و 2/39% در دانشکده فردوس مشغول به تحصیل بودند. 25% مطالعه غیردرسی نداشتند. میانگین نمرات کل تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول و آخر رشته هوشبری و اتاق عمل معنیدار نبود اما میانگین نمره حیطههای استدلال قیاسی و استدلال استقرایی بین دانشجویان ترم اول و آخر از نظر آماری معنیدار بود. میانگین نمره مهارتهای تفکر انتقادی بین گروهی که مطالعات غیردرسی داشته با گروهی که مطالعه نداشتند در بخش تجزیه و تحلیل معنی دارد (05/0P<). نتیجهگیری: با توجه به پایین بودن نمره مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان سال آخر، بایستی نسبت به نهادینهسازی تفکر انتقادی خصوصاً در شرایط بالینی، برنامهریزی شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تفکر انتقادی، آموزش، اطاق عمل و هوشبری |
|
عنوان انگلیسی |
Compared critical thinking in first year students and senior operating room and anesthesia Birjand University of Medical Sciences in 1390 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Raising powers of reasoning, inference and judgment, is the main destination. Critical thinking skills education should be the main priority in the education program planning. Teaching critical thinking can lead to increased learning, problem-solving skills, decision making and be creative. students who have critical and creative thinking have less wrong theoretical judgments and conclusions, but rather try to focus on clinical issues that can be reduce the gap between theoretical and clinical training. This study compared the ability of critical thinking in first year students and senior undergraduate courses anesthesia and operating room. Correspondence: N. Zarrati. SC,Department of Educational Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran. Tel:+ 98 9196031325 Email: zarrati93@gmail.com Methods: This study is a cross sectional. The population included operating room and anesthesiology students at paramedical and ferdous faculties using convenient sampling. The data gathering tool was a questionnaire form B standard California has 34 multiple choice questions with one correct answer in the next five cognitive skills, critical thinking and analysis, inference, evaluation, inductive reasoning, reasoning inductive. Results: Amony 120 participants students, 38.3% were anesthesiology students and 60.8% were operating room students. 60.8% studied at Birjand paramedic school and 39.2% were in ferdows college. 25% students, had not nonrelated subjects. There and no signiticant differences mean about not nonrelated subjects. Tere are no signiticunt differences mean about critical thinking in junior and senior anesthesia and operating room students. However, in deductive and inductive reasoning, domain mean scores were significant. Also, the mean scores critical thinking in between groups that they had not nonrelated study were significant. (P< 0.05) Conclusion: Given the low scores of final year students critical thinking skills, critical thinking, scheduled to be especially in conditions appropriate to the institutional clinical trials. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Critical thinking, education, operating room and anesthesia |
|
نویسندگان مقاله |
طاهره خزایی | t khazaei
مریم تولیت | m tolyat
طیبه خزایی | t khazaei
محمدرضا حاجی آبادی | mr hajiabadi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-42-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-288068.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|