راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۱-۱۷

عنوان فارسی همبستگی تفکر انتقادی با ویژگی های شخصیتی در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تفکر انتقادی ترکیبی از توانایی­های شناختی و حالات شخصیتی می­باشد. بنابراین با توجه به اهمیت شخصیت در تفکر انتقادی، این مطالعه با هدف تعیین همبستگی ویژگی­های شخصیتی با مهارت­های تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری انجام شد. روش کار: این مطالعه همبستگی با تعداد 165 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس نمونه­گیری خوشه­ای انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه­ای مشتمل بر سه بخش مشخصات دموگرافیک، آزمون مهارت­های تفکر انتقادی فرم ب و پرسشنامه­ی مقیاس شخصیتی آیزنک ( EPQ_R ) بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم­افزار SPSS نسخه 16 و در سطح آمار توصیفی از توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته­ها: همبستگی معنی­داری بین میانگین نمره تفکر انتقادی و نمره برون گرایی- درون گرایی وجود ندارد و بین میانگین کلی امتیازات تفکر انتقادی با میانگین کل نمره­ی شخصیت همبستگی معنی­داری وجود ندارد. نتیجه­گیری: تفکر انتقادی دانشجویان در حد رضایت­بخشی نبود. همچنین بین ویژگی شخصیتی با تفکر انتقادی همبستگی وجود نداشت. بنابراین با توجه به یافته­ها، آموزش تفکر انتقادی بایستی بدون درنظر گرفتن ویژگی­های شخصیتی دانشجویان، برای همه آنها انجام پذیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Correlation between personality traits of critical thinking in nursing students of Isfahan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Critical thinking is a combination of cognitive ability and personality states. Thus, in this regard to the importance of character in critical thinking, this study aimed to determine the correlation between personality traits with the critical thinking skills of nursing students was conducted. Methods: This correlational study was conducted on 165 nursing students of Isfahan University of Medical Sciences based on cluster sampling. The data gathering tool was a questionnaire consisted of three parts: demographic characteristics, critical thinking skills test (Form B) and Eysenck Personality Questionnaire scales (EPQ_R). To analyze the data used SPSS version 16 and descriptive statistics, frequency distribution, mean, standard deviation and Pearson correlation test in inferential statistics. Results: There is no significant correlation between the mean score of critical thinking, and extroversion-introversion.There is no significant correlation between total mean scores of critical thinking with total mean scores of critical thinking of personality. Conclusion: Critical thinking of students was not satisfactory. Also, there was no correlation between personality traits with critical thinking. Thus, according to the findings, teaching critical thinking should be done for all types of personality traits
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه قایدی حیدری | fatemeh ghaedi heidari


نرگس طوقیان چهارسوقی | narges toghiann



نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-288073.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات