راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۶

عنوان فارسی مقایسه محیط آموزشی کلاس ایمنی شناسی در سه دانشکده پزشکی،دندانپزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ایمنی‌شناسی یکی از شاخه‌های زیست پزشکی است که تقریبا در تمامی رشته های مرتبط با پزشکی کاربرد داشته و تدریس می شود. محیط آموزشی یکی از عوامل تعیین کننده دروقوع یاددهی و یادگیری است .هدف این مطالعه ارزیابی محیط آموزشی موثر درکلاس ایمنی شناسی از دیدگاه دانشجویان سه رشته پزشکی ،دندانپزشکی وعلوم آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بود. روش کار: پرسشنامه DREEM توسط دانشجویان علوم آزمایشگاهی ،دندانپزشکی و پزشکی که واحد ایمنی شناسی رادر نیمسال اول سال تحصیلی 92-91 اخذ کرده بودند تکمیل گردید. اطلاعات حاصله وارد نر م افزار SPSS شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: میانگین نمره کل کسب شده از پرسشنامه DREEM از مجموع 200امتیاز، برای دانشجویان پزشکی شعبه بین الملل 2/23±7/125، دانشجویان علوم آزمایشگاهی5/13±1/136 و دانشجویان دندانپزشکی 3/15±4/132 بود . بین این سه میانگین، تفاوت معنی دار وجود داشت.بالاترین نمره ها در هر سه رشته مربوط به حیطه" احساس دانشجو نسبت به آموزش دهندگان" وکمترین نمره ها در هر سه رشته مربوط به حیطه "احساس دانشجو نسبت به جو آموزشی "بود.در اکثر حیطه ها بالاترین امتیاز ها مربوط به رشته علوم آزمایشگاهی وکمترین امتیاز ها مربوط به رشته پزشکی شعبه بین الملل بود .بین میانگین نمرات نهایی کسب شده در امتحان درس ایمنی شناسی در سه رشته نیزاختلاف معنادار وجود داشت.نتیجه­گیری: محیط آموزشی کلاس های ایمنی شناسی در سه دانشکده در سطح" خوب" است .برای ارتقا محیط آموزشی به سطح "بسیار خوب" ، توجه به جو آموزشی در شعبه بین الملل و تلاش در جهت بهبود شرایط روانی اجتماعی دانشجویان درهر سه دانشکده ضروری می نماید. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparing the Immunology Learning Environment in International Medical Campus of Qeshm, Paramedical and Dental Schools of Hormozgan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Immunology Department of Hormozgan University of Medical Sciences is responsible for teaching immunology in all affiliated medical colleges in Hormozgan province. It has been proved that educational environment plays an important role in teaching and learning process. The purpose of this study was to explore students' views toward learning environment exists in immunology educational setting in International Medical Campus of Qeshm, paramedical and dental Schools . Methods: In this cross-sectional study ,Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM) questionnaire was anonymously administered to all Medical, Dentistry and Medical Laboratory Science students who had enrolled in the practical and theoretical courses of immunology during the years 2012-2013. The collected data were analyzed using parametric tests in SPSS. Results: There were significant differences between the DREEM mean scores of Medical (125.7±23.2), Medical Laboratory Science ( 136.1±13.5 )and Dentistry(132.4±15.3) students. Regarding DREEM questionnaire subscales, "students’ perceptions of teachers " achieved highest and" students’ perceptions of atmosphere" achieved lowest Score in all disciplines . In most of the subscales, Medical Laboratory Science students rated higher and students of International Medical Campus of Qeshm rated lower than others. Conclusion: Students in all disciplines perceived educational environment of immunology setting as" good" . To enhance the learning environment to "very good" level, factors influencing educational climate especially in International Branch of Qeshm should be considered and improved
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهجت ناصریان | behjat naserian


علی علوی | ali alavi


مهرگان حیدری هنگامی | mehregan heidari hengami


دکتر نادره نادری | nedereh naderi



نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-288077.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات