راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۶۴-۷۱

عنوان فارسی مهارتهای ارتباطی اساتید دانشگاه علوم پزشکی البرز و ارتباط آن با نتایج ارزشیابی آنها
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در این مطالعه توصیفی مقطعی، جامعه آماری را کلیه اساتید دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال تحصیلی 91-90 تشکیل می داد که تعداد81 نفر از اساتید به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ای دو بخشی شامل اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه استاندارد شده مهارتهای ارتباطی کوئین دام جمع آوری شد. تحلیل داده ها، در سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی [آزمون T نسخه 16 انجام شد. یافته­ها: 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارتهای ارتباطی، ارزشیابی، دانشگاه

عنوان انگلیسی Communication skills of Academic members and it’s relation with theri evaluation outcome in Alborz university of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nursing staff have crucial role in the health care systems. So, their Education has a wide role in promoting the scientific and professional skills among nurses. This study was conducted to investigate the nurses' opinion about continuous Nursing Education in teaching hospitals of Bandar Abbas. Methods: This descriptive cross sectional study was conducted on 3 teaching hospitals in Bandar Abbas in 2011. The members of target population were 390 nurses. The data were collected by an approved questionnaire which consisted of demographic information, and six areas consist of motivation, continuous education barriers, and continuous education needs, educational methods, educational equipments and opinion about up-to date information, were evaluated. The data were analyzed by using descriptive statistics and ANOVA method. Results: there was not significant relationship between six evaluated areas and sex, genus, marriage and Categories of carrier. 45% of nurses was believed that increasing their knowledge is main purpose to participate in (CNE). The issue of 55.7% was that the most barriers to participate in educational program is the lack of enough time. On the whole 65.5% of participant have been evaluated the (CNE) as a moderate and 48% believed that designing (CNE) as a workshop, is more effectiveness than other educational methods. Conclusion: In order to increase nurses' motivation and to provide the best value for (CNE), we should increase number of nurses in hospitals, decreasing the workload, attempts to reduce the barriers for (CNE) programs and giving special time for these programs .Before designing (CNE) , it is necessary to evaluate the educational needs of nurses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Continuing educational, nurses view points.

نویسندگان مقاله روح انگیز نوروزی نیا | rouhangiz norouzinia


دکتر محمد نوری سپهر | mohamad noorisepehr


دکتر علی احسان حیدری | ali ehsan heidari


دکتر کوروش کبیر | koorosh kabir



نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-8&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-288079.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات