مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۴۳-۵۰

عنوان فارسی اندازه‌گیری سطح خوانایی منابع آموزش به بیمار توزیع شده در مراکز بهداشتی درمانی شهر شیراز با استفاده از شاخص فلش‌دیانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: منابع آموزش به بیمار مکمل برنامه‌های آموزش به بیمار بوده و با هدف توسعه مهارت‌های خودمراقبتی در بیماری‌های مزمن به کار می‌رود. اما این منابع زمانی کارآمد است که برای مخاطبان آن‌ها قابل درک باشد. پژوهش حاضر با هدف اندازه‌گیری سطح خوانایی منابع آموزشی توزیع شده در درمانگاه‌های شهر شیراز انجام شده است. روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی با رویکرد تحلیل محتوا است. برای اندازه‌گیری خوانایی شاخص فلش‌دیانی به کار برده شد. جامعه پژوهش 61 منبع آموزش به بیمار منتشر شده در فاصله زمانی مهرماه تا بهمن ماه سال 92 است. تحلیل داده‌ها با استفاده از SPSS16 انجام شد و در سطح توصیفی از میانگین، انحراف معیار و در سطح استنباطی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها: میانگین خوانایی منابع 40 با انحراف معیار 12،21 به دست آمد که نشانگر این است که منابع مورد مطالعه برای افرادی که سال‌های اول دانشگاه را گذرانده باشند، مناسب است. بین سطح خوانایی و تعداد پیام‌های هر متن رابطه معنی‌داری حاصل نشد. نتیجه‌گیری: از آن‌جا که بیشتر منابع منتشر شده در سطحی بالاتر از توان درک عموم مردم نوشته شده است و تنها برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی مناسب است، بنابراین ارائه‌دهندگان اطلاعات سلامت باید نسبت به تهیه منابعی قابل درک برای بیشتر افراد جامعه اهتمام ورزند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سطح خوانایی، شاخص فلش‌دیانی، شیراز، منابع آموزش به بیمار

عنوان انگلیسی Assessing the readability level of patient educational resources distributed in Shiraz health centers by Flesch Dayani formula
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Educational resources are a supplement for patient education programs and apply for the development of self-care skills in chronic pains but these resources are effective when they are understandable by their audiences. So, the aim of the present study was to evaluate the readability levels of educational resources distributed in Shiraz health centers. Methods: In this descriptive study, the readability of 61 educational resources, which were distributed in Shiraz health centers during Oct. to Feb. 2014, were assessed by Flesch Dayani Formula. Data were analyzed using SPSS16 through descriptive statistics (Mean, Standard deviation) and Pearson correlation at a significant level of 0.05. Results: The average readability of educational resources was found to be 40. This level of readability is appropriate for individuals who passed the college. No significant relationship was detected between readability and the number of messages in each text. Conclusion: As the most educational resources have been written higher than audiences’ understanding ability and these resources are suitable for individuals with college education, therefore, health information providers must try to prepare patient education resources understandable for most of the people in society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زیبا احمدزاده | ziba ahmadzadeh


خدیجه احمدزاده | khadijeh ahmadzadeh
msc, knowledge and information science, faculty member of health information management research center, hormozgan university of medical sciences, bandar abbas, iran.
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-40-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1864/article-1864-288519.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات